Stránky

29. 9. 2014

Zmizelá (Gone Girl) – Recenze – 90%

V kariéře mistrovského režiséra a puntičkáře Davida Finchera byste nenašli film, který by nebyl výrazný, dovedený k řemeslné dokonalosti a požehnaný schopností zavrtat se vám pod kůži a zůstat tam ještě hodně dlouho, ať už některými konkrétními scénami, hereckými výkony či hloubkou a sílou příběhu. Thriller Zmizelá v tomto nevybočuje a zároveň nabízí jeden z nejlepších a nejdrásavějších zážitků, jaké si můžete odnést ze sledování filmu o zažrané špíně a zákeřných intrikách, které se schovávají pod slupkou na pohled idylického manželství.
 
Zmizelá (Gone Girl) – Recenze
Zdroj fotek: Cinemart.cz

Nick a Amy (Ben Affleck a Rosamund Pike) mají oslavovat páté výročí svatby, jenže po Amy toho dne ráno nejsou ani stopy. Případu zmizení se ujímá policejní vyšetřovatelka (Kim Dickens) a média nežijí ničím jiným – Amy posloužila svým rodičům jako předloha pro jejich úspěšnou beletristickou řadu a byla poměrně oblíbenou osobností. Jenže Nick se nechová úplně tak, jak by se milující manžel zmizelé ženy měl chovat, psychicky na tom není nejlépe a zájem dotěrné veřejnosti, fotografů i drsná mediální masáž ho dovádějí k šílenství. Na povrch pak vyplyne hned několik podezřelých nesrovnalostí, které poukážou na pravděpodobný výskyt čehosi shnilého v jejich manželství, a navíc přibude důkazů naznačujících, že za zmizením a případném zabití Amy stojí právě její manžel…

Předlohou filmu je stejnojmenný román spisovatelky Gillian Flynn, která ho sama adaptovala do podoby scénáře (a změnila dění v poslední třetině). Její příběh je komplikovaný, procedurální, sofistikovaný a plný detailů, které dá velkou práci zpracovat hned napoprvé. Místy se divák dozvídá nové informace spolu s hrdiny, chvílemi je v některých ohledech o krok napřed a v napětí očekává, jakým způsobem budou postavy na objevení dosud netušených skutečností reagovat, jindy je zas ponecháván v nevědomosti s neblahým tušením, že hrdinové před ostatními něco úporně tají. Co se ze začátku rozvíjí jako typická kriminální zápletka s únosem/zabitím pohřešované osoby a následným vyšetřováním, se však přinejmenším v polovině rozvine do nečekaných rozměrů – do filozofického pojednání o zoufalosti, mezilidských vztazích, přetvářce a o tom, kam až je člověk schopen zajít kvůli lásce a nenávisti. Do napínavého vyprávění začnou pravidelně prosakovat překvapivá odhalení nabízející další a další dílky skládačky, výsledný předobraz skládaného útvaru se ale průběžně mění s přibývajícími zvraty, které všechny ty dílky obrací naruby a mění jejich význam. Z postav, na úplném začátku sympatických, se stanou lidské zrůdy. Ta nejmenší drobnost se nakonec ukáže klíčovou a všechno je propojeno se vším, ve filmu není nic nadbytečného, ale ani nic zbytečného či zavádějícího. Zmizelá je složitým a velmi komplexním filmem, který mohl dopadnout jako zmatená a dementně se odvíjející vyprávěnka s idiotsky se chovajícími postavami, ale naštěstí si ho vzal do parády David Fincher, mistr řemesla a detailu, a navíc měl k dispozici silný, inteligentní a bravurně vystavěný scénář. Ideální kombinace. Čekám nějaké nominace na Oscary.

Zmizelá (Gone Girl) – Recenze

Další věc je casting. Nejvíce pozornosti na sebe pravděpodobně strhne titulní „zmizelá“ Rosamund Pike, jejímž vyprávěním a souvisejícími záběry na psaní deníku jsou podmalovány některé pasáže, a kterou vidíme od samého začátku ve flashbacích, stejně jako její cestu od Nickovy zamilované partnerky a spřízněné duše k zoufalé a chladně uvažující manipulátorce, jenž neváhá pro dosažení svého cíle porušit všechny morální zásady. Rosamund Pike se do role sofistikované a inteligentní ženy z lepší rodiny vyloženě hodí a herecky exceluje ve všech možných polohách, které tato úloha skýtá. Podobně dobře obsazený je i Ben Affleck, od něhož se na rozdíl od Rosamund neočekávají okázalé herecké projevy, takže si bohatě vystačí s minimalistickými výrazy, charismatem a přirozenou charakterovou stylizací, jakou si představujete od role typu „mírně omezený a pohodlný grázlík potýkající se s vypočítavou partnerkou, která je zvyklá na lepší“. Relativním překvapením je nevídaná přesnost v obsazení herců ve vedlejších rolích, ať už jde o nesympatické televizní moderátorky, Nickovu sestru, policejní detektivy, černošského superprávníka, nebo o bývalého Amyina přítele v podání Neila Patricka Harrise, jehož postava je kuriózní variací na Neilovu roli Barneyho Stinsona, seriálového hrdiny z komediálního sitcomu Jak jsem poznal vaši matku, ale zároveň je jeho velmi rafinovanou dekonstrukcí.

Pro někoho může být Zmizelá mimořádně depresivním snímkem a asi bych ji nedoporučoval párům s partnerskou krizí (podobně jako třeba Nouzový východ), nicméně všem ostatním bych ji doporučil velmi vřele, zejména pokud se vám líbily starší filmy od Finchera (např. Zodiak nebo Hra), případně nedávný thriller Zmizení, jenž se Zmizelou sdílí vícero prvků než jen podobnost v názvu a stopáž okolo dvou a půl hodin. Je to film pečlivě vybudovaný, nabízející rozsáhlou škálu motivů a emocí, nezapomínající na odlehčení trochou humoru, na momenty překvapení a na vynikající práci se střihem a s atmosférickou a přitom nevtíravou hudbou. Film, který diváka postupně nahlodá a zaseje v něm zrníčka pochybnosti, omámí ho napínavou gradací a kličkováním po dosud nevyšlapaných cestičkách a pak mu připraví závratný závěr s takovou pointou, která ho bude drásat ještě dlouho.

Zmizelá (Gone Girl) – Recenze

Je to radost, když zkušený a talentovaný režisér propůjčí své schopnosti chytrému projektu, obklopí se profesionály a dá do něj všechno, přičemž plodem jeho práce je pečlivě vybroušený klenot, na nějž se pějí ódy. Fincher natočil Zmizelou nekompromisně, nebojí se v ní krve, nahoty, ani mrazivé upřímnosti. Odkrývá v ní pohnutá zákoutí psychopatické mysli a vyjadřuje se k tomu, jak současná média dokážou zaslepit, ovlivnit a manipulovat. Není tak efektní a stylový jako v Klubu rváčů, ani tak uhrančivý jako v Podivuhodném případu Benjamina Buttona, ani tak zběsilý jako v The Social Network, ale je pořád velice přesný, těžce profesionální a jde si za svým, takřka bezchybně. Co film, to pecka. A Zmizelá to potvrzuje.


Žádné komentáře:

Okomentovat