Stránky

19. 6. 2014

Všiváci – Recenze – 40%

Česká komedie/drama Všiváci jsou režijním debutem Romana Kašparovského. Neustále prostříhávají mezi třemi dějovými oblouky:

1)  Bývalý voják z Afghánistánu Ricky (Ondřej Vetchý) má dvě dcery (jednu z nich hraje Tereza Voříšková), o které se stará jejich babička (Iva Janžurová). Trpí válečnými traumaty, má problémy s alkoholem, rozsypalo se mu již druhé manželství, a kam se podívá, tam dluží peníze. Jeho kamarád z boje Olda (Ondřej Malý) se ho snaží přesvědčit k nějaké loupežné akci.

2)  Rickyho bratr Miki (Jiří Langmajer) je záletný neurochirurg a opilec (také má traumata z minulosti, kvůli kterým se s bratrem nenávidí). Za zády svého kolegy a nejlepšího kamaráda (Marek Taclík) souloží s jeho ženou (Tatiana Vilhelmová), která ho manipulativně zneužívá k ukojení svého sexuálního apetitu.

3)  Dva kamarádi (Kryštof Hádek a Jiří Mádl) se potulují po Praze, kradou, pěstují marihuanu a přátelí se s Oldou.

Všiváci - Recenze

Především – Roman Kašparovský má obrovský vizuální talent, umí dát filmu švih a dynamiku, nedělá mu problém používat rychlé střihy, barevné filtry, zpomalené záběry jak od Michaela Baye, nezvyklé kamerové úhly, nadupanou hudbu, vzrušující nahotu a tak dále. Ve filmu hraje spousta vynikajících a slavných herců (včetně vedlejších roliček) a vypadá to velice draze, přestože rozpočet vystoupal do výše "pouhých" patnácti milionů. Záběry z Afghánistánu se opravdu natáčely v Afghánistánu mezi skutečnými vojáky. To všechno je obdivuhodné a pozoruhodné. Ale to nejdůležitější, tedy o čem ten film nakonec je, to je hrůza.

Po technické stránce opravdu není moc co vytýkat (kromě toho, že místy není rozumět, co postavy na plátně říkají, což je velice nepříjemné). Příběh je ale nesoudržný, nesmyslný, špatně vyprávěný a nepřesvědčivý až hanba. Roman Kašparovský si scénář psal sám, film natáčel a piloval mnoho let, jeho premiéra byla dvakrát odložena (původně byla stanovena už na loňský leden!) a pravděpodobně se v něm nakonec ještě hodně přepisovalo a přestříhávalo. Když si vezmu, kolik času nad Všiváky Roman Kašparovský strávil a s jakou vytrvalostí o svůj vysněný projekt pečoval, o to víc je mi upřímně líto, že výsledkem je politování hodný maglajz.

Jednotlivé střípky ze všech tří příběhových linií (+ tři úrovně flashbacků) se navzájem prolévají víceméně náhodně a z hlediska dramaturgie selhávají na celé čáře. Motivace postav k jejich činům prakticky neexistuje, většina z nich je navíc napsaná velice špatně a chová se nepochopitelně. Skoro všechny je přitom hrají perfektní herci. Ale co naplat, když skvělý herec předvádí výborný herecký výkon u postavy, jejíž prapodivné chování si divák nedokáže racionálně vysvětlit a odůvodnit. Snaží se Olda Rickyho zabít, nebo je to součást nějakého jeho dementního plánu? Proč s sebou postavy oněch dvou kamarádů tahají živého králíčka, kterého někomu předtím ukradli? Proč mají všechny děti ve filmu vši? – Protože se film jmenuje Všiváci? Ehm…

Všiváci - Recenze

Hrdinové filmu zkrátka nedělají věc A proto, že by to bylo logické a dávalo to smysl. Oni ji dělají proto, že to mají napsáno ve scénáři, neboť je to ta nejsnazší možnost, jak se dostat do situace B, ve které je režisér chce mít. Působí to nesympatickým dojmem, jako by Roman Kašparovský měl rozpracované tři nesouvisející příběhy, které se pokusil jakžtakž uhňácat do jednoho filmu a docílit mezi nimi nějakého logického propojení. Ale to propojení je zoufale nefungující a nesmyslné. Dobře je to vidět v závěrečných patnácti minutách snímku, kdy se příběhová struktura rozpadá už totálně. Dojde totiž k sérii několika neuvěřitelně trapných náhod a místo toho, aby do sebe všechna ta ozubená kolečka krásně a přirozeně zapadla, tak divákovi padá čelist nad tím, jak je to hrozně debilní. Viz. také scény tohoto typu:

  • Tereza Voříšková přichází domů a na podlaze vidí kaluže krve. U stolu sedí Iva Janžurová s nůžkami v ruce a říká: "Jsem se probudila a necítila jsem ruku, tak jsem se do ní musela stříhnout."
  • Dva malí kluci si u řeky stopují, jak dlouho vydří pod vodou se zadrženým dechem. O pět sekund později se najednou jeden z nich topí pod jezem o deset metrů jinde (ten, co stopoval).
  • Dvě mladé dívky souloží s chlapcem. Chlapec v průběhu soulože zemře. Když to obě slečny zjistí, vyděšeně vyjeknou, okamžitě utečou z bytu a zcela nahé splašeně utíkají domů přes noční centrum Prahy.
  • Mádl s Hádkem se vloupají do cizího bytu, kde narazí na králíka. Shodou okolností má Hádek v kapse mrkev.
  • Důvod rozkmotření obou bratrů je asi legitimní, ale jeho realizace ve filmu je příšerná. Nechce se mi spoilerovat, ale vězte, že to souvisí se značným množstvím neuvěřitelných shod okolností a náhod.

Všiváci - Recenze

Nejenže se postavy chovají hloupě a říkají nelogické a smysl nedávající věci. Ale ony ani nejsou sympatické. Muži jsou násilníci a ožralové, případně nesvéprávní blázni (výjimkou není ani psychicky labilní mladík bravurně hrajícího Jiřího Mádla, u něhož k nezákonné a opovržení hodné činnosti nedojde jen díky tomu, že má fobii na knoflíky) a ženy jsou vylíčeny zas jako pouhé sexuální symboly, manipulativní mrchy a přiblblé nány (výjimkou je postava Janžurové, kterážto však jako jediná důchodkyně ve filmu stráví polovinu svých dialogů přemítáním o tom, jak zanedlouho umře). Všiváci nejsou ani sondou do života válečných veteránů, ani podobenstvím etického rozkladu současné společnosti, ani vyprávěnkou se symbolickým poselstvím. Ono totiž není vůbec jasné, čím tedy ve skutečnosti jsou.

Nejsou ani dobrou komedií. Smál jsem se sice dost, ale většinou to bylo u scén, které asi komické být neměly (třeba když se Ricky obnažuje před svými dcerami, aby jim předvedl svá tetování). Na drama je zas ve filmu příliš málo scén, které by fungovaly správně dramaticky, aniž by přitom budily rozpaky a úšklebky (závěrečné vyvrcholení je opravdu mimořádně strašné).

Svižný vizuál a kvalitní herci jsou jedinými dvěma elementy, které Všiváky vytahují alespoň na úroveň slušného podprůměru. Což je smutné.


Žádné komentáře:

Okomentovat