27. 12. 2013

47 Róninů (47 Ronin) – Recenze – 50%

První celovečerní snímek režiséra Carla Rinsche je inspirován dávnými japonskými historickými událostmi, kdy se 47 róninů (samurajové, jejichž čest byla pošlapána a všichni jimi pohrdají) vzepřelo rozkazu císaře a vydalo se pomstít nespravedlivou smrt svého pána, kterému sloužili. Tento námět byl již mnohokrát v Japonsku zfilmován, nicméně toto je jeho první americké zpracování, jehož tvůrci se navíc rozhodli starou historku o cti, oddanosti a odvaze „vylepšit“ řadou digitálních efektů a zamontovali do příběhu obří démony, čarodějnici, kouzelné meče, lesní přízraky, zmutované supermnichy a nejaponského hlavního hrdinu (Keanu Reeves) a s ním související romantickou linii.

Hlavní hrdina se svým pobočníkem
Film rozhodně není akční. Za celou dobu se na plátně objeví jediný démon, kterého se pár postav na začátku filmu snaží ulovit, na konci je jedna větší davová akční scéna (ne moc dobře natočená) a v průběhu dojde na pár scén, kdy něco hoří nebo vybuchuje, nebo se odehraje souboj jeden na jednoho. Akce nezabírá víc než 20 minut dvouhodinového filmu, jehož většina pozůstává především z dialogů, případně ze záběrů na hezké krajinky.

Hlavní hrdina Kai je míšenec neznámého původu, který se už od svého nalezení, kdy ho adoptovala rodina vládce jedné z japonských provincií, ocitá na nejnižším stupni společenského žebříčku, takže jím opovrhují úplně všichni až na dceru onoho vládce, která je do Kaie zamilovaná a on do ní. Je to ale láska poměrně nešťastná, protože ti dva logicky nemohou být spolu. Hlavní zápletka je však založená na pomstě, mocenských pletichách a intrikaření. Místy je to poněkud složité a rozhodně ne zrovna vhodné pro malé děti – přesto se do našich kin dostává kromě titulkované verze i verze dabovaná, která činí některé dialogové pasáže nechtěně směšnými. (Jinak je film samozřejmě přístupný.)

Kai jako zdroj romantické zápletky

Keanu Reeves v hlavní roli je neuvěřitelně mdlý a za celou dobu nezmění výraz. Nepůsobí charismaticky ani nijak zvlášť sympaticky, je nemluvný a v hlavní zápletce se příliš aktivně neangažuje. Přitom jeho minulost je poměrně zajímavá, a když se ve filmu vrací na místo, kde vyrůstal a kde byl vychováván, je to zdaleka nejpůsobivější pasáž. Původ hlavního hrdiny je ale bohužel odsunut na hodně vedlejší kolej a veškerý potenciál, který tak mohla tato postava mít, je v nedohlednu. Vyloženě zahozená šance.

Hlavní problém je ale v tom, že nejde moc dobře skloubit starou japonskou legendu s již obvyklým americkým přístupem, že nepříliš vydařený scénář se zamázne hromadou CGI efektů a ono to nějak dopadne. Výsledek pak o to víc zabíjí nevýrazná a nenápaditá režie, která dělá z původně napínavé a osudové story nenáročnou vyprávěnku na efekt, ve které však ironicky jen málo věcí působí tak epicky a velkolepě, jak by se slušelo. Právě naopak, vyjma několika trikových záběrů film vypadá téměř televizně a lacině. Tento dojem je trošku narušen až ve druhé polovině snímku, kdy se konečně róninové rozhodnou pomstít. Poprvé slovo „pomsta“ zazní až ve 45. minutě filmu a do té doby se řeší vztahy, zrady, otázky cti a intriky. Což je chvílemi dost nudné a nikdo – včetně Keanu Reevese – to nemá šanci zachránit.

Vážně jsem nečekal, že to napíšu – Poslední samuraj s Tomem Cruisem byl lepší. O trochu.