25. 6. 2014

Transformers: Zánik (Transformers: Age of Extinction) – Recenze – 70%

Michael Bay se po výborném snímku Pot a krev, který natočil ze svých peněz a od srdíčka, vrací v plné síle k jednomu z nejvýdělečnějších hollywoodských buldozerů posledních let, a to k nablýskaným Transformerům. Tentokrát se ve stylu „každé pokračování musí být větší a hlučnější“ rozhodl předvést akční mega destrukci, ke které měl k dispozici přibližně 186 explozí, dvě a tři čtvrtě hodiny filmové stopáže (což film činí nejdelším z celé série), 165 milionů dolarů (nicméně film vypadá, jako by stál minimálně jednou tolik) a obří robotické dinosaury, kteří chrlí oheň.

Transformers: Zánik (Transformers: Age of Extinction) – Recenze

Letošním letním blockbusterům se kupodivu zatím daří. X-Meni byli luxusní, Na hraně zítřka příjemně překvapilo a oba tyto filmy společně s Transformers: Zánik zcela beze zbytku naplňují ideální představy někoho, kdo se jde do kina bavit a očekává za své peníze co nejvíce muziky. Na rozdíl od mutantů a v časové smyčce uvězněného Toma Cruise však v pořadí již čtvrtí Transformers postrádají jeden důležitý element, a tím je inteligentní scénář. Ne, nemyslím si, že by kdokoli dokázal dva týdny po zhlédnutí tohoto filmu dát dohromady alespoň většinu jeho zápletky, natož pak některé podzápletky a dějové zvraty. Na druhou stranu, nedostatky v příběhu a v ne moc dobře vykreslených postavách snímek nahrazuje efektní spektakulární akcí.

Jde o to, že hlavní hrdina Cade (Mark Wahlberg), texaský mechanik, amatérský vynálezce a hrdý otec sexy sedmnáctileté blonďaté dcery, shodou okolností najde Optima Primea, který se schovává od té doby, co jsou všichni Transformeři po událostech z předchozího dílu naháněni a nelítostně likvidováni (zejména ti hodní, co bojovali na straně lidí). Optimus Prime dá dohromady přeživší hodné Transformery (asi čtyři včetně Bumblebeeho) a tím započne jejich lítý boj se zlým Lockdownem (zlý Transformer s dlouhou puškou místo obličeje), se zlým agentem CIA (Kelsey Grammer) a s uměle vytvořeným Transformerem Galvatronem (který je reinkarnací zlého Megatrona) a jeho armádou. A všichni se snaží jít po stopě jakéhosi Zrna, které má extrémně ničivé účinky. A samozřejmě je v sázce osud celého lidstva!

Dcera hlavního hrdiny i její přítel jsou sice sympaťáci, ale nejsou to kdovíjak zajímavé postavy a jejich hašteření s Wahlbergem na téma „otec má trochu problém s nápadníkem své dcery, jehož existence mu byla zatajena“ je tak trošku navíc a působí spíš zbytečně ve srovnání s děním okolo nich. V každém případě však Mark Wahlberg stojí za pozornost, protože předvádí cosi, co mám téměř chuť označit za herecký výkon, a vůbec celý film táhne kupředu, neboť mu propůjčuje své charisma, talent, i uvěřitelnou polohu cool tatíka, který se v konfrontaci s mimozemskou technologií nebojí vzít do ruky kvér a předvést všem těm megatunám oživlého kovošrotu, zač je toho loket. Kromě něj patří pochvala i Stanley Tuccimu, který zastává pozici komické postavičky a není přitom ani na okamžik trapný.

To se ostatně týká celého filmu – že oproti očekávání nepůsobí ty samé principy, klišé a filmové postupy trapně. Michael Bay tu nepřekvapivě má své obvyklé zpomalené scény, fetišistické záběry naleštěných kapot v zapadajícím slunci a asi milion záběrů snímaných z podhledu, to vše ale na rozdíl od druhého a třetího dílu funguje až nebývale dobře (s přispěním burácejícího hudebního doprovodu Steva Jablonskyho). Pravděpodobně to bude způsobeno tím, že Transformerů naštěstí není tentokrát tolik, takže si většinu z nich lze alespoň vizuálně zapamatovat a odlišit je od ostatních, a že Bay tentokrát rezignoval na většinu toho nejinfantilnějšího humoru (jako jsou hláškující pidi-roboti a souložící čivavy). Oproti Transformerům 3 se zde nenachází žádné hodinové intermezzo, ve kterém byste akci nenašli ani mikroskopem a kde se jen nudně žvanilo. Naopak Transformers: Zánik uhánějí celkem dynamicky a svižně kupředu a pořád se v nich něco děje (a není to přitom jen zaměnitelná změť výbuchů a k smrti ubíjejícího hemžení desítek bojujících robotů jako v přepálené dvojce). Uznávám, že po dvou a půl hodinách filmu už to je poněkud monotónní a spíš už jen čekáte na konec, to ale nic nemění na tom, že opravdu je na co koukat, a že když se ke slovu přihlásí dávní bojovníci staří desítky milionů let, kteří se přeměňují na obří mechanické dinosaury, tak celá ta podívaná dostává sakra grády. Děj a dialogy jsou samozřejmě dementní, ale co jiného se také dalo čekat. Ovšem motivace postav je tentokrát o něco funkčnější než v předchozích dvou filmech.

Transformers: Zánik jsou nejlepším dílem série od prvního dílu. A tím to zřejmě ani zdaleka nekončí. Tvůrci už si totiž připravili zadní vrátka pro další pokračování.

P.S. Shia LaBeouf ani nikdo další z původní herecké sestavy nemá ani cameo a jejich příběhy nemají s tímto filmem ani vzdáleně nic společného.

P.S.2 Pokud byste měli zájem o verzi v původním znění s titulky + 3D (které je výjimečně celkem povedené), tak jediné kino, které tuto kombinaci nabízí, je IMAX.