15. 4. 2015

Noční běžec (Run All Night) – Recenze – 60%

Trenér boxu a řidič limuzíny Mike (Joel Kinnaman – hrál nového Robocopa) se jednoho dne náhodou nachomýtne k nějakým vraždám mezi překupníky drog, které vezl ve svém autě, a musí být coby korunní svědek zneškodněn. Útočníky ale včas zastřelí jeho otec Jimmy (Liam Neeson), který dělával nájemného zabijáka pro mafii, ale před časem s tím přestal a teď spíš už jen chlastá a vyrovnává se s traumaty, přičemž jeho vztah se synem je na bodu mrazu. Zastřeleným vrahem je ale shodou okolností syn Jimmyho bývalého zaměstnavatele a kamaráda Shawna (Ed Harris), který je nejdrsnějším mafiánem široko daleko, má pod palcem všechno možné včetně policie a rozpoutá na Jimmyho s Mikem a jeho rodinu nelítostný hon…

Noční běžec (Run All Night) – Recenze
Zdroj fotek: warnerbros.cz

Thriller Noční běžec je po filmech Neznámý a NON-STOP již třetí spoluprací původně španělského režiséra Jaumeho Collet-Serry s Liamem Neesonem a je potřeba říct, že je z nich nejméně výrazný a nejméně poutavý. Neznámý byl vystavěný na napínavém a spletitém odhalování hrdinovy minulosti a okolností, které ho dostaly do svízelné situace, NON-STOP zas na atraktivní zápletce odehrávající se uvnitř letadla a na hromadě dementních zvratů. Noční běžec oproti nim působí na první pohled nemastně neslaně a navíc i ohraně a všedně – nejenže využívá mnohé motivy, které známe z jiných thrillerů poslední doby, ale navíc využívá i ty, které známe z jiných thrillerů s Liamem Neesonem.

Více než první půlhodinu přitom zabírají expozice, kdy se seznamujeme s postavami a s jejich vztahy. Je vidět, že Jimmy a Shawn jsou staří známí, kteří by nejraději byli už v důchodu a na minulost zapomněli. Vidíme, jak má Mike rád svou rodinu a jak moc se mu příčí vzpomínky na otce. Vidíme Shawna, jak mu záleží na jeho synovi, i když je to debil, co se zbytečně namáčí do problémů. Vidíme Jimmyho, jak se opíjí na vánočním večírku převlečený za Santu Klause a neobratně balí manželku hostitele. A podobně. Natočené to není špatně, herci jsou všichni velmi dobří, ale nemá to moc tempo a člověk se tím musí prokousat.

Do té doby byste si ještě mohli myslet, že Noční běžec bude víceméně realistickým psychologickým dramatem s mafiánskou zápletkou, kde se budou řešit hlavně vztahy a dávné křivdy a tu a tam padne nějaký výstřel. Vzápětí se ale z filmu vyklube relativně akční záležitost ve stylu těch, které produkuje Luc Besson – dojde i na absurdně přepálenou automobilovou honičku a na plešatého profesionálního zabijáka s nočním viděním a puškou s laserovým zaměřováním. Logika jde tudíž stranou, zato film ale nabere na zábavnosti.

Noční běžec (Run All Night) – Recenze

Asi nejlepším místem je pasáž, v níž hrdinové prchají před policejním komandem a najatým vrahem z rozlehlého činžáku, kterým v panice proudí davy lidí. Je to nejdynamičtější, nejlépe natočená a nejlépe vymyšlená část filmu. Závěrečná třetina s tichým soubojem dvou mužů na železničním nádraží a přestřelkou v lese je ale zas o dost horší.

Celý film tudíž lze pomyslně rozdělit na třetiny – ta první je celkem seriózní a pomalá, v té druhé se hlásí o slovo ztřeštěná akce, střílení a pobíhání, a ta třetí připomíná staré westerny. Každá z nich má trochu jinou atmosféru a trochu jinak funguje, důležité je ale to, že celkem fungují i pohromadě a příliš nenudí. Největší zásluhu na tom mají herci, protože všechno ostatní je už okoukané a stokrát viděné odjinud, nicméně díky nim je to skousnutelné i po stoprvé. A Liam Neeson samozřejmě už zase telefonuje, že jo.