25. 10. 2016

Doctor Strange – Recenze – 80%

Nejnovější příspěvek do superhrdinského vesmíru komiksového nakladatelství a studia Marvel je zas trochu odlišný než ty předchozí. Už jsme tu totiž měli miliardáře se supermoderními technologiemi, elitní vojáky, živoucí důsledky vědeckých experimentů, hrdiny poznamenané vedlejšími účinky vědeckých nezdarů, mutanty i bohy, ale zatím jsme tu neměli čaroděje se dvěma doktoráty. Už bylo na čase.

Doctor Strange – Recenze

Dr. Strange (Benedict Cumberbatch) je špičkový neurochirurg, co si zakládá na své pověsti, na svých schopnostech a na tom, že je nejlepší. Když po těžké autonehodě přijde o cit v rukou, vymrhá na léčebných kúrách celé své jmění, ale bez účinku. Jako poslední možnost mu někdo doporučí navštívit místo v Nepálu, kde se Strange dá do učení mistryně jménem Prastará (Tilda Swinton) a ta ho začne učit, jak dosáhnout vyššího vědomí a duchovního růstu. Což v tomto komiksovém světě znamená, že ho začne učit kouzlům, jež umožňují mimo jiné teleportaci, hrátky s časem, zhmotňování zbraní a štítů jen tak ze vzduchu, procházení různými dimenzemi a ohýbání reality.

K tomu je nutno poznamenat, že je rozhodně zajímavé, jak do amerických mainstreamových filmů prosakují esoterická témata, jako je existence jiných světů, odhalování vyšších dimenzí na duchovní úrovni, cestování astrálního těla nebo otevírání třetího oka, byť mají odlišný význam než ve skutečnosti. Kdo bude meditovat a snažit se posílit svou mentální energii, tak pak rozhodně nebude schopen čarovat, čili zavádějící to pochopitelně je, ale aspoň se daří podobné pojmy a myšlenky dostat do podvědomí lidí.

Zásluhu na tom jistě má i režisér a scenárista Scott Derickson, který má za sebou v podstatě jen samé horory a jedno ne moc dobré sci-fi v podobě předělávky Dne, kdy se zastavila země, čímž se potvrzuje dlouhodobá strategie Marvelu svěřovat režii svých náročných a finančně štědrých projektů málo profláknutým režisérům, kteří nic tak drahého v životě netočili. Možná je to riskantní taktika, avšak doposud překvapivě účinná. Scott Derickson jim úspěšnou řadu nezkazil, neb se s filmem popral famózně.

Doctor Strange – Recenze

Na scénáři Scott spolupracoval i s kolegou C. Robertem Cargillem, s nímž spoluvytvořil horor Sinister, a se scenáristou Jonem Spaihtsem, který pomáhal psát například Promethea. Scénář (resp. děj filmu) není kdovíjak úžasný, neb slouží pochopitelně především k univerzálně srozumitelnému seznámení diváka s hlavním hrdinou, k předvedení toho, jak přijde ke svým schopnostem, a jak je poprvé použije proti nějakým nepřátelům, čili celkem standard, který ničím zvláštním neoslní, ale je poměrně inteligentní, rozumně strukturovaný a dostatečně kvalitní na to, aby dostál očekáváním. Kromě již zmíněných hrdinů čítá ještě postavy dalších učedníků, zkušenějších, avšak méně nadaných než Dr. Strange (hlavně Chiwetel Ejiofor a legrační Benedict Wong), pak nějaké bývalé učedníky, co přeběhli na temnou stranu síly a stali se z nich záporáci (hlavně Mads Mikkelsen), dále celkem obyčejnou Strangeovu kolegyni/přítelkyni/milenku (Rachel McAdams) a tradičního galaktického požírače světů, s nímž se ovšem hlavní hrdina alespoň vypořádá neotřelým způsobem.

Režírován je Doctor Strange však velmi zručně a dynamicky, je v něm dost působivé akce, napětí i funkčního humoru a díky svižnému přívalu informací a konzistentnímu tempu se skoro daří zahladit i nejasnosti, jako kolik času strávil vlastně Dr. Strange v Nepálu trénováním (klidně by to mohl být jen týden, poznat to nelze) nebo jak je možné, že v jednu chvíli mu dělají i jednoduchá kouzla potíže, ale pak je najednou zničehonic expert. Herci každopádně dobře hrají a technicky je film pochopitelně silně na úrovni, od perfektních triků po hudbu Michaela Giacchina.

Doctor Strange – Recenze

Zvláštní zmínku si zaslouží akční sekvence, v nichž jsou obvyklé souboje nebo honičky ozvláštněny tím, že jejich protagonisté se při nich ohánějí různými magickými artefakty a teleportují se, případně používají kouzla měnící okolní prostředí, ohýbající krajinu, či převracející gravitaci. Moc hezky se na to kouká, byť to lámání silnic a budov trochu připomíná Inception. Ale třeba scéna, v níž dvě skupiny čarodějů svádí souboj v polorozpadlém Hong-Kongu, zatímco celý zbytek města, všichni lidé v něm i všechno ostatní běží pozpátku, je rozhodně působivá, nevídaná, nápaditá, svěží a prostě skvělá.

Jinak co se týče té působivosti, svěžesti a nápaditosti, tak stejnými slovy bych klidně mohl popsat film jako celek. Takže jo, Doctor Strange je ve stáji Marvelu dalším pěkným kouskem do sbírky, zábavným a zase trochu jiným než všechny ostatní, navíc se sympatickým hereckým obsazením a v rukou schopných tvůrců.

P.S. Dvě potitulkové scény.