25. 4. 2017

Uteč (Get Out) – Recenze – 70%

Chris (Daniel Kaluuya) je zhruba sedmadvacetiletý černoch, který již několik měsíců chodí s podobně starou dívkou Rose (Allison Williams), která je ale běloška. Zrovna mají jet na víkend k jejím rodičům, aby jim byl Chris konečně představen, aniž by však doposud tušili, že jejich dcera chodí s černochem. Chris je z toho trochu nervózní, leč Rose ho ubezpečí, že její rodiče nejsou žádní rasisti. Důvodů k nervozitě by se však přeci jen pár našlo…

Od začátku návštěvy v jejich přepychovém odlehlém sídle je totiž zjevné, že TADY NĚCO ZÁSADNĚ NEHRAJE. Je to tím, že oba bohatí manželé jsou vstřícní a přátelští až moc, a že až příliš dávají najevo svou nestrannost vůči černochům? Může za to fakt, že jejich služebná a zahradník jsou taky černoši, a že se chovají nějak divně? Je to tím, že v ten samý víkend dochází shodou okolností k obřímu rodinnému srazu, což pro Chrise znamená hromadu dalších bělochů, mezi nimiž se bude cítit nepatřičně? Nebo je to návrhem Rosiiny matky, profesionální psycholožky, že Chrisovi pomůže vyléčit jeho návyk na kouření pomocí hypnózy?

Uteč (Get Out) – Recenze

Snímek Uteč natočil a napsal Jordan Peele, původem televizní komik a komediální herec (nedávno se např. podílel na scénáři k akční komedii Keanu – Kočičí gangsterka, kde si i zahrál hlavní roli), který tímto snímkem ukazuje, že v něm dřímá svěží a nevídaný filmařský potenciál. Uteč je z malé části vztahová komedie/satira, ale především jde o thriller s mysteriózní atmosférou a řadou hororových prvků, který buduje napětí poměrně originálním využíváním motivu rasových předsudků a rasismu obecně.

Ještě snad nikdy jsem neviděl film, který by tak úspěšně vyvolával pocity děsu a paranoie jen na základě toho, že se hlavní hrdina ocitá v prostředí, které se k němu sice navenek chová přátelsky a s úsměvem, ale ve skutečnosti tím jen zakrývá cosi shnilého a zlého ve svém nitru, a ještě aby to nějak souviselo s barvou pleti. K rasismu jako takovému se přitom snímek vyloženě nevyjadřuje, jen ho používá jako jeden z prostředků na budování nervózní atmosféry. Není to tím pádem nějaké hluboce významové dílo, které by stálo za to rozebírat, ale chytrá, důvtipně vymyšlená a dobře natočená napínavá zábava, která může v určitém typu publika značně rezonovat (zejména v Američanech).

Uteč (Get Out) – Recenze

Jordan Peele přitom vyniká hlavně v navozování situací, ve vedení herců (mnozí z nich mají o dost složitější úlohu, než to na první pohled vypadá) a ve zmíněném vytváření atmosféry pomalu se stupňující nervozity. Přesto snímek působí zejména ve druhé polovině poněkud nedopečeně – ona atmosféra totiž po čase namísto gradace jen stagnuje a divák je sice udržován v pocitu nejistoty, ale aniž by se dlouho dozvěděl něco nového, a to až do finále, které je naopak uspěchané, překombinované a část z něj lze velmi snadno odhadnout předem.

Přesto se filmu Uteč nedá upřít neotřelost, filmařská zručnost jeho tvůrců i inteligentní nápaditost, kvůli nimž se vyplatí jej vidět. Jen ta závěrečná pointa není až tak sofistikovaná jako zbytek filmu, je až moc složitá a kromě několika odpovědí přináší i další otázky, na něž ale odpověď již neposkytne.