21. 2. 2019

Jak vycvičit draka 3 (How to Train Your Dragon: The Hidden World) – Recenze – 70%

Do třetice všeho dobrého. Mladého vikingského náčelníka Škyťáka a jeho vesnici stále ohrožují lovci draků (tentokrát posíleni o nového elitního dračího zabijáka), takže zvažuje přesunout celou vesnici někam jinam. A aby toho nebylo málo, tak se ho ostatní snaží natlačit do svatby a jeho drak Bezzubka najde zalíbení ve fešné plaché dračici. Takže dojde i na nějaké to sbližování a romantiku.

Jak vycvičit draka 3 (How to Train Your Dragon: The Hidden World) – Recenze

Zápletka s lovci je sice poněkud generická a ne moc zajímavá, stejně jako postava nového hlavního záporáka, nicméně pro účely animovaného rodinného filmu je plně dostačující a obě romantické linie ji příjemně, decentně a vkusně doplňují. Ta mezi Bezzubkou a novou dračicí se navíc musela obejít beze slov a výsledkem jsou i poměrně dlouhé pasáže, kdy se oba draci postupně seznamují, předvádějí a vykonávají různé taneční namlouvací rituály, pouze s hudbou Johna Powella na pozadí. Něco podobného bylo v rámci animovaných filmů v takové míře snad akorát ve filmu Wall-e, kde se tímto způsobem navzájem oťukávali dva roboti.

Logika příběhu sice místy vázne (Škyťák bez problémů nechává Bezzubku samotného létat za svojí láskou, přestože si je dobře vědom toho, že se v okolí mohou nacházet lovci draků, kteří baží po jeho zabití), leč podobných nešvarů naštěstí není mnoho a víceméně se ztrácejí pod nánosem skvěle vypadajících scén a několika poměrně efektních akčních pasáží (skvělý úvod, mimochodem). Český dabing je zdařilý, 3D v podstatě zbytečné.

Jinak je ale film Jak vycvičit draka 3 velice podobný svým předchůdcům, včetně toho, že animace je na vrcholné úrovni, takže vizuálně snímek vypadá naprosto skvěle, a draci jsou opět ohromně roztomilí. Většina těch nejlepších nápadů je prakticky převzatá už z minulých dílů, ale moc to nevadí, protože jsou pořád funkční. Oproti Jak vycvičit draka 2 naštěstí ubylo infantilních vtípků cílených čistě na menší děti a tvůrci se rozhodli dát vale i písničkám, což je jedině ku prospěchu věci. Hlavní hrdinové jsou opět o něco starší a je to na nich vidět – a jejich vývoj je na konci moc hezky završen v dojemném finále, tvořícím důstojnou a emocionálně efektivní tečku za celou trilogií.

Po výborné jedničce a poněkud slabší dvojce tím pádem film Jak vycvičit draka 3 napravuje této sérii reputaci, přičemž fanoušci by si jej rozhodně neměli nechat uniknout. A to samé možná platí i pro rodiny s dětmi, neb Jak vycvičit draka 3 kvalitativně překonává oba dosavadní velké konkurenční animáky tohoto roku – LEGO® Příběh 2 i Rabíře a Ralfa a internet – přestože jsou oba zběsilejší a dravější, zatímco Jak vycvičit draka 3 je oproti nim mnohem standardnější a umírněnější a má pomalejší tempo vyprávění, což by teoreticky mohlo malé děti, zvyklé na groteskové skopičiny s Mimoni, trošku nudit.