3. 4. 2019

Shazam! – Recenze – 60%

Čtrnáctiletý Billy (Asher Angel) žije ve Philadelphii, kde si prošel řadou pěstounských rodin, ale ze všech dříve nebo později utekl. Nyní žije v domě manželského páru, který se kromě něj ujal dalších pěti dětí.

Mezitím jakýsi mocný čaroděj-ochránce světů hledá svého nástupce a po desítkách let pátrání po vhodném kandidátovi si vybere právě Billyho, jenž se stane nositelem nadpřirozených schopností, přisuzovaných řeckým bohům. Kdykoli od té chvíle Billy vysloví jméno „Shazam“, stane se z něj superhrdina s tělem a tváří dospěláka (a hraje ho v tu chvíli Zachary Levi), a opětovným vyslovením téhož jména se zas vrátí do své původní dětské podoby.

Následně se Billy věnuje experimentování se svými schopnosti, aniž by tušil, že ho čeká zatěžkávací zkouška. Na stopě je mu totiž pomstou, mocí a hněvem zaslepený protivník Dr. Thadeuss (Mark Strong), vyzbrojený nejen identickými schopnostmi, ale i sedmi démonickými monstry, reprezentujícími smrtelné hříchy.

Shazam! – Recenze
Zdroj fotek: Vertical Entertainment

Shazam je superhrdina ze stáje DC Comics, který umí létat, je neprůstřelný, má nadlidskou sílu a rychlost a z rukou mu vystřelují blesky. Děj se zjevně odehrává ve stejném světě, v němž existují také Superman, Batman a další členové Ligy spravedlnosti (nicméně sami ve filmu nevystupují). Na rozdíl od jiných snímků z tohoto universa je však Shazam! podstatně odlehčenější a komediálnější a dokonce si i dělá legraci sám ze sebe a ze superhrdinského žánru obecně (podobně jako Deadpool od konkurenčního Marvelu).

Zachary Levi úspěšně hraje docela vtipnou parodii na superhrdiny s duší čtrnáctiletého kluka a díky jeho komediálnímu výkonu je řada scén poměrně legrační a/nebo roztomilá. Samotná postava Billyho, který zdrhá od přidělených pěstounských rodin, aby mohl hledat svou biologickou matku, jíž se před lety ztratil v zábavním parku, však sama o sobě příliš zajímavá není (a navíc se ve své superhrdinské podobě často chová jako namyšlený sobecký kretén). Asher Angel navíc v roli Billyho není ani z poloviny tak zábavný jako Zachary Levi.

O něco pozoruhodnější jsou Billyho „sourozenci“, jež mu neváhají podat v boji se zlem pomocnou ruku, a kteří jsou namícháni záměrně tak, aby pokryli co nejvíce lidských typů. Nechybí komiksový nerd chodící o berli, černošská veganka, na videohrách závislý Asiat, kluk s nadváhou a děvče hlásící se na vysokou školu. Záporák Marka Stronga je pak představen coby zámožný dědic velké rodinné firmy, jehož v dětství negativně ovlivnil jeho náročný a tvrdý otec.

Shazam! – Recenze

Jelikož je ale Shazam! v podstatě filmem o temném super-záporákovi s magickým okem a démonickými poskoky, který dostává těžce na frak od bandy dětí a náctiletých, kteří ani pořádně nevědí, co dělají, tak tím automaticky vytváří jistou optiku, v rámci níž jej nelze brát na jakékoli úrovni vážně. Z toho důvodu pak ale nelze brát moc vážně ani ty pasáže, které zřejmě měly být serióznější, a v nichž se řeší něčí přátelství, něčí minulost nebo se svádějí líté boje mezi hlavním hrdinou a jeho protivníkem, který je cokoli, jen ne komediální postava.

Poselství filmu pak spočívá v šíření převážně rodinných a kamarádských hodnot a v pozitivním sdělení, že rodina by měla táhnout za jeden provaz, což vyznívá v případě Billyho a jeho pěstounského domova ohromně přirozeně, příjemně a nevtíravě. Na druhou stranu je ale Shazam! také filmem, v němž matka naschvál odvrhne své dítě, protože je pro ni život bez něj jednodušší, a v němž hlavní záporák bez servítků popraví svého otce i bratra za to, jak se k němu dříve chovali – což už tak úplně rodinné není. Že je Shazam! určen zejména starším dětem, dokládá pak i vzhled zmíněných démonických monster, která by mohla mladšímu publiku připadat až moc děsivá. V tomto ohledu se nezapřou hororové kořeny režiséra Davida F. Sandberga, tvůrce snímků Zhasni a zemřeš či Annabelle 2: Zrození zla.

Dokud si Shazam! utahuje ze superhrdinského žánru, tak je to super. Dokud vytváří komedii z toho, že Billy vypadá jako dospělý muž, ale uvnitř je čtrnáctiletým chlapcem, tak je to taky super. Problém nastává, když se snaží těžit humor i z něčeho jiného, neb to mu už nejde tak hladce. A ještě větší problém je, když se snaží na některých místech působit vážně a dramaticky, protože v tom selhává zcela. Zkrátka jde o slušnou nezávaznou zábavu, místy dost vtipnou (sem tam i poměrně sofistikovaně), která se v rámci filmografie DC Comics řadí do kategorie středně zdařilých kousků.