8. 6. 2020

Bourák – Recenze – 20%

Český film Bourák už od pohledu splňuje všechny předpoklady pro to, aby se z něj stal obrovský divácký hit, který po více než dvouměsíční pauze spolehlivě přitáhne lidi zpátky do kin. Natočil jej režisér Ondřej Trojan (Želary, Toman) podle scénáře Petra Jarchovského, s nímž spolupracoval už na snímcích Občanský průkaz a Pějme píseň dohola. Do hlavní role obsadil svého bratra Ivana Trojana, přičemž ostatní role svěřil dalším hvězdám a kvalitním hercům a herečkám, jako jsou Jiří Macháček, Kristýna Boková, Kateřina Winterová, Petra Nesvačilová, Kryštof Hádek či Jaromír Dulava. Celá ta věc má jedinou zásadní chybu – Bourák je totiž strašlivě špatný a nevydařený film a zcela bez diskuze jde o doposud nejhorší Trojanův počin (resp. o nejhorší počin obou Trojanů naráz).

Bourák – Recenze

Přestože Bourák zjevně měl být komedií, tak není vtipný prakticky vůbec. Často se v něm dokonce vyskytují scény, které neobsahují jediný vtip a patrně ani vtipné být neměly. Oproti tomu ty pasáže, které asi vtipné být měly, vyznívají akorát tupě, trapně a křečovitě. Kromě toho v celém filmu není ani jedna sympatická postava. Děj je zasazen do fiktivního severočeského města zvaného Šlukdorf (Šluknov + Varnsdorf), jehož všichni obyvatelé (včetně hlavních hrdinů) jsou buď zcela bez peněz, nebo někomu peníze dluží, přičemž jde nejčastěji o mafiány, prostitutky nebo gamblery závislé na hracích automatech.

Titulní Bourák je přezdívka hlavního hrdiny (Ivan Trojan), bývalého rocknrollového tanečníka, který je dodnes posedlý Elvisem, starými auty a módou amerických padesátých a šedesátých let. Před nějakými třiceti lety to byl frajer, ale dnes už je spíš k smíchu, a kromě toho je sobecký, nezodpovědný a egoistický. Auta zjevně miluje víc než svou rodinu, na kterou z vysoka kašle. Jeho žena Markéta (Kristýna Boková) má stejné záliby a k manželovi obdivně vzhlíží a obhajuje ho, přestože tento ji před zraky celého města podvádí. Jejich osmnáctiletá dcera Kamila (Veronika Marková) pracuje u baru v herně, která patří místnímu mafiánovi Bingovi (Jiří Macháček), jenž už dlouho zoufale miluje Markétu a řeší problém, že mu město zakázalo provozovat výherní automaty.

Zápletky stojí zřejmě v první řadě na tom, že Bourák musí prozřít a napravit se (nicméně se nenapraví, protože ke své ženě se vrátí až poté, co ho milenka odkopne, načež mu manželka s radostí ihned odpustí) a že Bingo musí sehnat i přes zákaz automatů peníze pro nějaké významnější mafiány (od čehož se ale nakonec upustí, protože Bingo se v polovině filmu zblázní, začne zabíjet lidi – počínaje svou ženou – a usmyslí si, že je Markétin muž, načež se vydá bydlet k ní domů). Do obou zápletek pak vstupuje i postava Kamily, která z duše nenávidí řidiče kamionu Dejvyho (Kryštof Hádek). Když se přitom Dejvy objeví ve dveřích herny, tak po něm nejprve naštvaně hodí popelník, ale hned v navazující scéně se s ním stejně vyspí (a následně otěhotní).

Bourák – Recenze

Bourákovi je špatně úplně všechno a nabízí se otázka, jak mohl kdokoli připustit, aby to v takovéto podobě vůbec dotáhl do kin. Odehrává se ve světě, který nemá vůbec žádnou vnitřní logiku, a skoro všechno se v něm děje naprosto nahodile, tak jak to tvůrcům zrovna přišlo pod ruku. Začíná to už prachbídně napsaným příběhem, který evidentně nemá ujasněný ani žánr, ani volbu a míru stylizace a nadsázky, ani motivace postav a způsob jejich chování a reagování na konkrétní situace, ani dobu, v níž se má děj odehrávat. Producent a režisér Ondřej Trojan chtěl dost možná natočit praštěnou komedii, která bude mít šmrnc a styl, ale jeho snímku zoufale schází tempo a jakákoli jiskra a výsledek působí jako umolousané pokračování Šakalích let po třiceti letech, napsané a natočené nějakými amatéry, co zcela rezignovali na jakékoli scenáristické poučky a alespoň základní režijní standard.

Jednotlivé dějové linie jsou vzájemně propojeny jen velmi vágně, vyprávěny jsou mizerně a patrně měly být zastřešeny koncertem jakési fiktivní rocknrollové kapely v čele s Matějem Ruppertem, který o nich vypráví a zpívá písničky (ale vůbec to není konzistentní a působí to spíš jako obyčejná vycpávka, stejně jako zbytečně dlouhá taneční vystoupení plná akrobatických čísel, během nichž byli někteří herci viditelně nahrazeni svými dubléry). Americké retro prvky prosákly částečně i do realizace filmu, takže třeba scény s ježděním v autech vznikaly s využitím zřetelné zadní projekce. U jiných elementů však není moc poznat, co všechno byl tvůrčí záměr a co pouhá řemeslná neschopnost – např. scéna, v níž se má tanečnice rozeběhnout a skočit do náruče svého partnera, leč ten ji nechytí a ona vletí do opodál stojícího narozeninového dortu, skutečně vypadá, jako by ji natočili nějací filmařští začátečníci.

Bourák – Recenze

Film má necelé dvě hodiny, ale subjektivně to působí, jako by měl skoro tři. Často se v něm vůbec nic neděje, jen se třeba jezdí autem, nebo někdo auto opravuje, nebo se tančí. Do toho pak vstupují scény, u nichž nezbývá než kroutit nevěřícně hlavou. Jen namátkou:

• Proč Bingo dobrovolně přenechá svou hernu a bar rodince alkoholických gamblerů, kteří mu chvíli předtím v téže herně vykradli kasu a brutálně přitom napadli Kamilu (která z toho nevyvodí žádné důsledky, přestože ji tam nechali ležet krvácející v bezvědomí na podlaze a utekli)?
  • Proč jsou všichni mafiáni ve filmu (tři různé skupinky) ozbrojeni nanejvýš kulečníkovými tágy a golfovými holemi?
  • Proč se v jednu chvíli Bourákovi magicky zjeví otylý a sešlý Elvis Presley (sám Ondřej Trojan) a vede s ním příšerně dlouhý noční dialog, v němž oba divadelně deklamují o tom, jaké vedli zpackané životy?
  • Proč Kamila prodává na internetu výherní automaty z Bingovy herny, ačkoli nejsou její (ale utržené peníze si přesto nechá)?

Ondřej Trojan i Petr Jarchovský přitom mají za sebou jak leckteré zdařilé filmy, tak i některé nezdařilé, leč Bourák je naprosto zásadním a v kariéře obou pánů nevídaným úkrokem stranou do jámy pekelné. Nic v něm nedává smysl, je podivně rozklížený mezi sociálním dramatem a ztřeštěnou skoro-komedií s gangsterskými, groteskovými a magicko-snovými prvky, snaživé herce utápí v nekonzistentní stylizaci jejich zoufale napsaných postav a namísto humoru v něm figuruje jen toporná křeč a puberťácké průpovídky typu „auto může být vojetý, ale holka rozhodně ne“. Totální omyl, který neměl spatřit světlo světa. Nebo alespoň ne v tomto stavu.