5. 1. 2015

Sedmý syn (Seventh Son) – Recenze – 60%

Především je zajímavé, že fantasy Sedmý syn, vzniklou v mezinárodní koprodukci USA, Kanady, Velké Británie a Číny, natočil původem uzbekistánský režisér Sergej Bodrov, tvůrce filmů jako Kavkazský zajatec nebo Mongol – Čingischán. V novinářských materiálech se píše, že „producenti byli nadšení z jeho originálního přístupu k žánru fantasy“, nicméně pokud si od evropského režiséra slibovali něco podobně zásadního a vizuálně podmanivého, jako bylo na poli komiksových adaptací Wanted od Timura Bekmambetova, tak bohužel šlápli vedle. Sedmý syn totiž v porovnání s jinými nedávnými filmovými fantasy ničím zvláštním nevybočuje a spíš se mezi nimi svou nevýrazností a obyčejností ztrácí.
 
Sedmý syn (Seventh Son) – Recenze
Zdroj: cinemart.cz

Jde o adaptaci prvního dílu knižní série britského spisovatele Josepha Delaneyho, která vyšla i u nás pod názvem Učeň lovce duchů. Avšak pokud mohu věřit obsahu na Wikipedii, tak jde o adaptaci velmi volnou. Děj filmu se odehrává ve fantazijní zemi inspirované středověkem, kterou sužují různá monstra, přízraky a duchové. Nejmocnější jsou však čarodějnice ovládající černou magii a jejich vražední služebníci.

Hlavním hrdinou je mladík Tom Ward (hraje ho Ben Barnes alias princ Kaspian z Letopisů Narnie), farmářský synek se šesti bratry a s nulovými bojovými zkušenostmi. Coby nejmladší je osudově předurčen k tomu, aby doprovázel rytíře Gregoryho (Jeff Bridges) na jeho toulkách po zemi a stál mu po boku coby učedník v boji proti silám temnoty. Na zaučení Toma do všech tajů svého řemesla má však Gregory poměrně málo času – za pár dnů totiž nadejde krvavý úplněk a královna všech čarodějnic Malkin (Julianne Moore) se pokusí převzít nadvládu nad světem, v čemž je potřeba jí zabránit…

Velmi silně to připomíná čtyři roky starý Hon na čarodějnice s Nicolasem Cagem a Ronem Perlmanem, jehož děj se také točil kolem čarodějnic a hlavním hrdinou v něm byl křižácký rytíř. Výhodou Sedmého syna je, že má výrazně lepší obsazení (s výjimkou Rona Perlmana, nicméně Jeff Bridges má v Sedmém synovi nějakého znetvořeného pomocníka, který vypadá jako Perlman ve Jménu růže) a nabízí víc vizuálních lákadel v podobě digitálních draků, přízraků a mega-krtků.

Sedmý syn (Seventh Son) – Recenze

Nejsilnější stránkou filmu je nepříliš překvapivě Jeff Bridges, který hraje vděčnou postavu rázovitého sympaťáka opředeného legendami a s naplněnou placatkou vždy po ruce, tudíž něco podobného jako v Opravdové kuráži. Občas udělá něco efektního, místy pohodí hlášku, sem tam něco roztomile zažvatlá. A nehraje špatně, nicméně hraje na doraz seriózně, patrně nevědomky o tom, v čem že se to ocitl. V každém případě je ale zábavný dostatečně a to je to, co se počítá.

O dost méně zábavný a zajímavý je hlavní hrdina, který sice tváří v tvář nebezpečí prokáže odvahu a chrabrost, ale o nějaké hloubce v případě jeho postavy nemůže být řeč. Nezachraňuje to ani primitivní romantická linie ve stylu „zamiluji se do první dívky, kterou na svých cestách potkám, shodou okolností je to čarodějka, to je osud“, ani útržkovité vidiny a halucinace, v nichž Tom může vidět budoucnost, ale které nejsou v příběhu vůbec k ničemu využity.

Sedmý syn (Seventh Son) – Recenze

Vzhledem k tomu, že jde o první díl něčeho, tak se nám tvůrci logicky snažili představit onen nový svět, v němž hrdinové žijí. Dost míst ve filmu tím pádem vypadá tak, že Tom a Gregory putují krajinou, tu a tam na ně vyběhne něco digitálního, Gregory vysvětlí, oč jde, a už se to ve zbytku filmu neobjeví. Podobné věci naštěstí plní celkem obstojně funkci nablýskané atrakce, která na pár vteřin okouzlí a zažene nudu, tudíž to filmu vyčítat nebudu. Předvídatelný děj a předem předpokládatelné zvraty ale už ano a zejména pak neuspokojivý závěr, v němž se namísto epického vyvrcholení dočkáte jen několika střetů jednoho proti jednomu a celá ta záležitost s čarodějnicemi se vyřeší tak nějak sama od sebe…

Ne všem fantasy se vždy dařilo. Snímky jako Mortal Instruments, Nádherné bytosti nebo Zlatý kompas byly adaptacemi prvních dílů knižních sérií, kterými se producenti snažili odstartovat nové fenomény, ale nepodařilo se, protože nevydělaly dost peněz a nikdy k nim tím pádem nevznikly pokračování. Nyní se o to pokoušejí se Sedmým synem, který ve srovnání s již zmíněnými není o nic horší – přinejmenším je slušně technicky natočený, není nechtěně k smíchu, u většiny postav funguje jejich motivace a námět rozhodně není k zahození. Celkové zpracování je ale poněkud nemastné neslané, nevybočující jakýmkoli směrem, neobsahující naprosto nic nového a ne zrovna oslňující svými kvalitami. Hádám, že i v tomto případě se dalších dílů dočkáme jen zázrakem…

P.S.: Film jde do kin ve 2D i ve 3D (nic moc). 3D kopie jsou všechny dabované, kromě jediné, která je česky otitulkovaná a poběží v IMAXu.


Žádné komentáře:

Okomentovat