16. 1. 2015

Velká šestka (Big Hero 6) – Recenze – 80%

Děj nového animovaného filmu od studia Disney se odehrává v alternativním světě, v němž došlo k jakémusi splynutí americké a japonské kultury – některé postavy mají japonská jména, jiné zas americká, žijí společně ve futuristickém městě San Fransokyo (kde najdete prvky ze San Franciska, jako jsou Golden Bridge a stařičké kabelové tramvaje, spolu s tokijskými elementy v podobě nejmodernějších vlaků, nablýskaných mrakodrapů a kvetoucích sakur) a jejich život je poznamenán prudkým vývojem nových technologií, zejména v oblasti robotiky.

Velká šestka (Big Hero 6) – Recenze
Zdroj fotek: movies.disney.com
Právě technologicky vyspělými vynálezy se zabývá čtrnáctiletý Hiro Hamada, který s vlastnoručně vyrobenými roboty vyhrává ilegální robotí zápasy. Je to geniální kluk, který už dávno dokončil střední školu a na vysokou nechce, protože by se tam stejně nic nového nedozvěděl. Pak mu ale učaruje prestižní škola pro největší mozky a její oddělení výzkumu, kde pracují ty největší kapacity v oboru, včetně Hirova staršího bratra Tadashiho. Ten je však zabit v důsledku obřího požáru na přehlídce nových technologických objevů, kde i Hiro prezentoval svůj objev – myslí ovládané nanoboty. Ty mu ale ukradne maskovaný padouch, který díky nim hodlá naplnit své zákeřné plány. Hiro se tak musí spojit s přáteli a spolupracovníky svého bratra a s jejich pomocí nepřítele zastavit. Zformují proto superhrdinskou jednotku Velká šestka, ve které hraje důležitou roli i Tadashiho poslední vynález – robot Baymax, chodící a mluvící automatická lékárnička.
Zásadní informace spočívá v tom, že Velká šestka je volnou adaptací stejnojmenného komiksu vydavatelství Marvel. Film tím pádem kombinuje filmové postupy z moderních disneyovek s postupy komiksových marvelovských spektáklů, jako byli Avengers, Strážci Galaxie nebo Iron Mani. Právě od těchto zmíněných si tvůrci Velké šestky půjčují zatraceně hodně (závěr filmu tak moc připomíná Avengers, že by se klidně mohlo mluvit o vykradení), nicméně stylizace současných komiksových akčních blockbusterů zasazená do univerzálního příběhu pro celou rodinu funguje nadmíru dobře, včetně nejrůznějších narážek a popkulturních odkazů. Výsledek oné fúze není o nic méně zajímavý než třeba splynutí výtvarné poetiky disneyho 3D animovaných filmů se světem počítačových her a videoher v Raubíři Ralfovi. Včetně toho, že podobně jako filmy od Marvelu, tak i Velká šestka obsahuje ve svém úplném závěru potitulkovou scénu, o níž si troufnu tvrdit, že ty marvelácké strká do kapsy.

Velká šestka (Big Hero 6) – Recenze

Protože ten původní komiks není příliš známý (a u nás už vůbec ne), tak si tvůrci mohli dovolit poměrně dost se od něj odklonit a udělat ho dejme tomu přístupnější většinovému publiku. Kdyby chtěli zůstat věrní, výsledek by byl asi dost obskurní a rozhodně ne vhodný pro děti…

Velká šestka (Big Hero 6) – Komiks

Kromě toho ale Velká šestka nedělá moc kompromisy a nejde zrovna dětem na ruku. V důsledku toho je příběh relativně temný, některé konkrétní scény zas překvapivě napínavé a akční scény příjemně přehnané a třeskutě zábavné. Hrdinové filmu sice většinou jen tak blbnou, protože to jsou hyper-inteligentní nerdi, které nic nezastaví, ani když se vrhají do smrtelně nebezpečných situací, přitom se ale potýkají s poměrně závažnými psychologickými problémy, jako je ztráta sourozence, potlačení touhy po pomstě či obětování se ve prospěch toho, že někdo jiný bude žít – tedy seriózními tématy, která nejsou úplně běžná ve filmech pro děti, tím spíš proto, že se je tvůrcům podařilo ve filmu zachytit velice realisticky a se vší vážností. Je neuvěřitelné, kolik skutečných emocí se tvůrcům podařilo vyždímat z filmu, který na první pohled vypadá jako ujetá nesmyslná fantasmagorie. Díky tomu postavy ve Velké šestce, přestože jsou animované a zběsile se ohánějí absurdními technologickými udělátky, která by ve skutečnosti nikdy nemohla fungovat, ironicky působí živěji a opravdověji, než kdekteří hrdinové z hraných superhrdinských filmů.

I vtipy jsou mnohdy poměrně sofistikované a k obvyklému padání a mlácení se do hlav různými předměty mají daleko. Když např. zmíněnému robotu Baymaxovi začne docházet baterie, tak trochu zplihne, ztratí tvar a začne se chovat jako opilý. Než se ho podaří dostat do nabíjecího stojanu, tak se divák může bavit hystericky vtipnou sekvencí, která je vtipnější, než když se zdrogovaný DiCaprio ve Vlkovi z Wall Street snažil nasednout do auta.

Velká šestka (Big Hero 6) – Recenze

Když už jsme u toho Baymaxe… Je pozoruhodné, jak lidsky, roztomile a hřejivě může působit umělá robotická bytost s částečnou umělou inteligencí, jejíž srdce a mozek nahradily čipy a elektronky. V animovaném filmu jsem se takhle u podobného typu postavy naposledy dojal u Wall-eho, v hraném filmu zas u Nolanova sci-fi Interstellar, kde chodící počítač TARS ani neměl humanoidní tvar, ale to nezabránilo tomu, abych si ho zamiloval. Zanedlouho zas dorazí Chappie Neilla Blomkampa, který vám přiroste k srdci už po zhlédnutí traileru. Baymax oproti nim sice vypadá jako nafouknutý balón s končetinami a kulatou hlavou, ale protože jeho obličejovou mimiku zastávají pouze dvě černá kolečka místo očí spojená rovnou černou čárou, tak jeho jediným výrazovým prostředkem zůstává pohyb a hlas. Ale i to málo stačí k naplnění celé škály emocí a hlubokého porozumění. Ukřičený a polo-otravný sněhulák Olaf z Ledového království se může jít zahrabat. Lépe napsaná, lépe realizovaná a pozitivněji působící vedlejší postava tu v Disneyho filmech nebyla od Džina v Aladinovi.

Kromě toho je Velká šestka nekončící jízdou, která nemá jediné slabé místo (akorát děj je možná až příliš schematický a taky mi vadilo pár detailů, ale o těch se nebudu rozepisovat). A ano, mohl bych cynicky říct, že to je vykrádačka Avengerů, Hvězdné brány a kdoví čeho ještě, ale co naplat, když to je tak dobře poskládané dohromady, výborně natočené, působí to inteligentně a smysluplně, funguje to jako příběh plný akce, humoru i emocí, navíc se sympatickými hrdiny, povedenou hudbou a kvalitní animací. Zmíněný Wall-e nebo třeba tematicky podobní Úžasňákovi jsou sice ještě o příčku výš, protože byli přeci jen promyšlenější a dotaženější, ale i tak patří Velká šestka ke špičce.

Když si vezmu, že na animované filmy je dodnes většinou pohlíženo jako na zábavu pro děti, na kterou se dospělí dostanou pouze formou nezbytného doprovodu, tak Velká šestka je naopak pro odrostlejší a dospělé diváky (hlavně pro ty, co mají rády komiksové filmy) nesmírně vhodná a místy je tak dobrá, že je jí skoro až pro ty děti škoda…