24. 2. 2015

Teorie všeho (The Theory of Everything) – Recenze – 70%

Na Oscara za nejlepší film nominované drama Teorie všeho vypráví o životě Stephena Hawkinga – o tom, jak bojoval o život, jak přišel ke kolečkovému křeslu, jak se oženil a jak se snažil přijít na znění fyzikální rovnice, která by řešila všechny zákony vesmíru současně.

Snímek je zároveň adaptací autobiografické knihy, kterou napsala Hawkingova bývalá manželka Jane, a tudíž není divu, že právě jejich vztahu se film věnuje zdaleka ze všeho nejvíc a všechno ostatní je v něm jen okrajové. Tudíž pokud se zajímáte o Hawkingův výzkum nebo o detaily ohledně jeho onemocnění, tak tady na nic nového nenarazíte – film obsahuje jen nezbytný základ, aby se vůbec dalo mluvit o Hawkingovi, a víceméně předpokládá, že toho pána s hlasovým emulátorem zabudovaným v jezdícím křesílku znáte.

Teorie všeho (The Theory of Everything) – Recenze

Z toho důvodu mi přišlo nesmírně poutavé skoro všechno, co se nějakým způsobem přímo dotýkalo osobnosti Stephena Hawkinga samotného (třeba jeho působení na škole, vymýšlení fyzikálních teorií, průběh jeho choroby, psaní Stručné historie času) a naopak mi nepřišlo skoro nic zajímavého nebo podnětného na mnohem výraznějších zápletkách typu „Jane vypadá po letech manželství nespokojená ve vztahu se Stephenem“, „Jane se zakoukává do pohledného učitele hudby, v jehož kostelním sboru zpívá chorály“, případně „Jane má třetí dítě a není úplně jasné, jestli je Stephenovo“. Je to škoda, že je jí věnováno tak nehorázné množství času, protože není ani zdaleka tak kuriózní filmovou postavou, jako je Stephen.

Odhlédneme-li tedy od nedostatečně vytěženého a spíše obvyklého děje, tak jinak je Teorie všeho natočená velmi dobře a především je bravurně zahraná. Nejpozoruhodnější je Oscarem oceněný výkon Eddieho Redmaynea v hlavní roli, který nejenže si dokázal mistrovsky osvojit Hawkingovu dikci a jeho pod náporem nemoci měnící se pohyby, ale navíc je svému předobrazu docela podobný. Svým herectvím zcela zastiňuje úplně všechny, včetně na Oscara nominované Felicity Jones v roli jeho ženy. Je to o to překvapivější vzhledem k tomu, jak zoufale přehrával svého záporáka v nedávné sci-fi Jupiter vychází, kde byl hrozný.

Britský režisér James March (jeho dokument Muž na laně šel i u nás v kinech) konzistentně udává tempo i v méně vděčných pasážích a jistou rukou kočíruje film i herce. Nejsilnější jsou v jeho případě ty momenty, kdy se nemluví a namísto slov promlouvá řeč těla, němé výrazy ve tvářích a herecké výkony. Třeba když se Jane od Stephenových spolužáků dozví, jak špatné je to s jejím přítelem. Nebo když ho krátce poté donutí hrát kroket a klopýtající Stephen se vzdorovitě šourá po trávníku a naštvaně se trefuje do koulí, načež po svém návratu na pokoj v afektu rozbije židli.

Celkově Teorie všeho působí jako hollywoodsky přikrášlená americká pohádka (přestože jde o britský film), ale kvůli tomu se na ni zlobit nelze. Je dojemná na místech, na kterých by dojemná být měla, a i jinak funguje emocionálně poměrně slušně, a to jak díky hercům, tak díky hudbě, režii, i dialogům. Pokud vás ale zajímá reálný osud jejího hlavního hrdiny a jeho dílo, tak se podívejte raději na dokument z roku 2013 s všeříkajícím názvem Životopis Stephena Hawkinga.