20. 3. 2015

Druhý báječný hotel Marigold (The Second Best Exotic Marigold Hotel) – Recenze – 60%

Nejprve by se asi slušelo připomenout, o čemže byla čtyři roky stará britská komedie Báječný hotel Marigold. Šlo v ní o skupinku důchodců z Anglie, kteří se seznámili na letišti na cestě do Indie (a hrála je elita britského herectví – Judi Dench, Bill Nighy, Maggie Smith, Tom Wilkinson…), a až na místě zjistili, že hotel Marigold, kde měli být ubytováni, není úplně dostavěný a zařízený. Prožívali pak různé štrapáce s excentrickým a přehnaně zmatkujícím majitelem hotelu (Dev Patel), řešili vztahy, rekapitulovali uplynulý život a plánovali budoucnost, poznávali indickou kulturu a nakonec se jim v Indii zalíbilo natolik, že se řada z nich rozhodla zůstat v hotelu natrvalo.

Druhý báječný hotel Marigold (The Second Best Exotic Marigold Hotel) – Recenze

Děj dvojky navazuje na několik let staré události z jedničky, kterou ovšem není vyloženě potřeba vidět, abyste pochopili, jak se věci mají. Pár vtípků a narážek je tu sice zaměřeno na ty, co předchozí film viděli, ale není jich zas až tak moc a rozhodně se nestane, že byste třeba něco nepochopili, nebo že by vám snad něco ušlo.

Druhý báječný hotel Marigold je navíc do jisté míry kopií toho prvního – většina obsazení je stejná, místo dění taktéž, atmosféra je prakticky totožná, opět to má dvě hodiny (což je příliš) a opět jde o sled několika menších zápletek, které obepíná jednotící příběh. Ten je tentokrát o tom, že Dev Patel by se měl připravovat na svatbu, nicméně má plné ruce práce s hotelem, chtěl by expandovat do další budovy, získat peníze od amerického investora, a navíc se musí nějak vypořádat s tím, že okolo jeho snoubenky se najednou začíná motat jeho kamarád, který je ve všem schopnější, sebejistější a charismatičtější než on sám. A současně:

• Bill Nighy se snaží sblížit s Judi Dench, ale ta si není jistá, jestli je připravená rozjet nový vztah, přičemž se jí navíc na obzoru rýsuje vyhlídka lukrativního zaměstnání.
  • Celii Imrie nadbíhají dva indičtí obchodníci, oba ji chtějí požádat o ruku a ona neví, kterému z nich by měla říct ano.
  • V hotelu se ubytuje Richard Gere a Dev Patel mu okamžitě začne velice okatě podstrojovat a lézt do zadku v domnění, že jde o inkognito inspektora vyslaného potenciálním investorem, aniž by si připouštěl, že inspektorem může být ve skutečnosti někdo úplně jiný.
  • Richard Gere se zamiluje do matky Deva Patela, která je ale velice odmítavá.
  • Ronald Pickup si u indického taxikáře v opilosti omylem objedná vraždu své přítelkyně Diany Hardcastle, protože řekne cosi dvojsmyslného a ten taxikář to špatně pochopí.
  • A tak dále…

Všechny tyto zápletky jsou stejně jako v jedničce velice primitivní, na sto honů předvídatelné a ani vzdáleně nejsou originální nebo zakončené nějakou překvapivou pointou. Sledovat je celé ty dvě hodiny v podání nějakých neznámých herců by bylo asi dost bolestné, leč většinu postav hrají živoucí legendy, které levou zadní zahrají úplně všechno zcela přirozeně, vtipně, a roztomile, tudíž lze díky nim filmu ledacos odpustit. Navíc to je stejně jako jednička celkem příjemně režírované Johnem Maddenem (Zamilovaný Shakespeare, Mandolína kapitána Coreliho), občas se tu a tam povede docela hezký vtípek a exotické indické lokace dávají filmu nádech Bollywoodu (viz závěrečná taneční scéna).

Anglický název Druhého báječného hotelu Marigold by se dal chápat i jako „druhý nejlepší hotel Marigold“, ale ona je ta kvalita prakticky na stejné úrovni jako v případě jedničky. Není to žádné veledílo, ale je to sympatická oddechová komedie s vynikajícími herci, britským humorem, cynickými poznámkami ke stárnutí a s trochou obecných pravd, ideální hlavně pro starší publikum, kterému připadá většina současné filmové komerční produkce jako cosi z dílen pekelných.