3. 3. 2015

Svatý Mikuláš – Recenze – 40%

Je to skutečně velice bizarní shoda okolností, že týden po uvedení filmu Ghoul přichází do naší distribuce další český found footage horor. Jmenuje se Svatý Mikuláš a je opravdu hodně podobný kanadskému snímku Grave Encounters. Skupina studentů FAMU se v něm vydává natočit svůj absolventský dokument do opuštěné psychiatrické léčebny, v níž údajně dodnes straší duchové mučených pacientů. Jediná noc jim stačí na to, aby zjistili, že ty povídačky jsou pravdivé…

Svatý Mikuláš – Recenze

Svatý Mikuláš je počinem amatérských filmařů, kteří ho natočili za zanedbatelný rozpočet, financovaný z vlastní kapsy. Logicky tím pádem není výpravný, neobsahuje okázalé digitální triky a herce patrně zastoupili režisérovi kamarádi - neherci. Na druhou stranu je lepší, než byste z podobného popisu mohli očekávat. Například oproti tři roky starému Poslednímu výkřiku, který byl také amatérským výplodem, jde o téměř dokonalé veledílo. Zas je ale o dost méně zábavný než slovenský Socialistický zombi mord.

Sedmadvacetiletý režisér Petr Smazal měl zřejmě vyšší ambice než natočit strašidelné video, které by pak pouštěl svým přátelům, jenž by se smáli tomu, jak se v něm jejich známí legračně producírují, zmateně pobíhají s baterkou po temných chodbách vybydleného ústavu, blbnou si s kamerou a plivou falešnou krev. Podobné záležitosti jsou založené na spikleneckém pomrkávání a na humoru vyplývajícím z přiznané neschopnosti tvůrců, avšak Svatý Mikuláš je oproti tomu místy nefalšovaně vtipný (v okamžicích, kdy by vtipný být měl) a v některých momentech dokonce relativně atmosférický, což jasně poukazuje na to, že ho nenatočili lemplové.

Oficiálně jde Svatý Mikuláš do distribuce 5. března, leč podle vyjádření režiséra bude promítán jen v některých regionálních kinech, a to do 24. dubna. Úplně nejlepší by bylo vydat ho za nějaký levný peníz na DVD, případně ho zdarma či za symbolický poplatek vystavit na internetu, protože pak by ho mohlo vidět podstatně víc lidí a zařídilo by mu to větší propagaci. Návštěvu kina za běžné vstupné bych si však důkladně rozmyslel, neb film má všehovšudy jen 60 minut a srovnání s většinou zbylé distribuce nesnese. Na amatérský filmeček party nadšenců, natočený na koleni za pár slupek, je ale zas překvapivě kvalitní a byla by škoda, kdyby prošuměl bez povšimnutí a zapadl (zejména pro fanoušky žánru, kteří by mohli ocenit ten nebývalý fakt, že jde o českou produkci).

Svatý Mikuláš – Recenze

Poměrně nadšený jsem byl z prvních zhruba dvaceti minut, v nichž je divák seznamován s postavami. Normálně je divák nucen se podobnými věcmi zdlouhavě prokousávat, než konečně dojde k jádru pudla, leč ve Svatém Mikulášovi dialogy hýří lehkým humorem, ubíhají příjemnou rychlostí, (ne)herci jsou sympaticky přirození a je to slušně natočené (včetně úvodního intra koncipovaného jako záznam z Youtube kanálu, u něhož ovšem netuším, jak kromě zmínky o léčebně souvisí se zbytkem filmu). Postavy nejsou špatně napsané a je zábavné sledovat, jak se spolu baví, jak se spolu opíjejí a jak jedou s následnou kocovinou autem na natáčecí lokaci (přestože postava režisérky je trochu arogantní a hysterická a jakýsi technik všechny jen otravně komanduje, takže jen doufáte, že umře první).

Po slibném rozjezdu ale dojde na noční vniknutí do prostoru léčebny, na záhadné zamčení jediného východu, uvěznění všech přítomných v objektu a na kvapné zjevení prvních strašidel. Prostředí je to děsivé dostatečně (všude je špína, haraburdí, díry v podlaze, a krabice plná prázdných sklenic od dětské výživy měla také své kouzlo), ale film se v tu chvíli bohužel začne rozpadat. Postavy se začnou chovat jako idioti (když se jim v kameře objeví 50 let staré záznamy mučení pacientů, tak se začnou navzájem podezírat z nejapného žertu, když je začne honit jakési monstrum a dva z jejich přátel zmizí neznámo kam, nenapadne je nic lepšího, než si dát šlofíka…) a i struktura přestane být konzistentní jak z hlediska konceptu (přestane fungovat iluze, že by mohlo jít o autentický záznam), tak technického zpracování. Velmi rušivá je např. hudba, která zbytečně shazuje vyznění potenciálně děsivých scén (když duch někoho morduje a k tomu hraje tklivá písnička s českým textem, tak to působí zvláštně nepatřičně). Mnohdy není jasné, které strašidelné zvuky skutečně slyší hrdinové filmu, a které z nich jsou jen hudebním doprovodem na soundtracku. Přítomnost různých náhodných trylků a melodií filmu ubírá na děsivosti.

Svatý Mikuláš – Recenze

Na škodu jsou i rychlé klipovité střihy, poněkud monotónní a rychle se omílající pasáže, v nichž někdo zadýchaně běží po chodbě a kamerou zabírá jen velmi úzký kužel světla z baterky, zmatený průběh děje (o co vlastně v konkrétních scénách jde) a zbytečné začátečnické chyby (hrdinové se ráno probudí a o pár záběrů později je hned zase noc, o ústavu je několikrát řečeno, že má většinu oken zamřížovaných, což je v rozporu s celkovým záběrem na budovu, atd.)

Svatý Mikuláš tedy s přibývající stopáží ztrácí na působivosti, jeho příběh není moc dobře budovaný, není dostatečně strašidelný a ani nepocuchá nervy používáním funkčních lekaček (což se dařilo zmíněnému Ghoulovi). Slouží spíš jako ukazatel slibně se rozvíjejícího tvůrčího talentu na poli amatérské kinematografie, který je příslibem toho, že tahle parta by to mohla časem někam dotáhnout (žánrových filmů u nás vzniká málo). Ideální by bylo, kdyby se okolo filmu vytvořila pevná základna nadšených fanoušků, díky kterým by se Svatý Mikuláš stal hitem internetu, a třeba by pak i částečně zaplatili vznik něčeho dalšího…