19. 1. 2017

xXx: Návrat Xandera Cage (xXx: The Return of Xander Cage) – Recenze – 80%

Akční film xXx, natočený v roce 2002 s Vinem Dieselem v hlavní roli, byl zábavný, i když často ona zábavnost vyplývala i z faktu, že se natáčel z velké části v České republice, tudíž v něm nezničitelný agent a adrenalinový závislák Xander Cage s krycím jménem xXx běhal po Karlově mostě, létal s hydroplánem po Vltavě a podobně. O tři roky mladší pokračování s podtitulem Nová dimenze už nebylo tak zábavné, mimo jiné proto, že zmizel onen pražský element a Diesela v titulní roli vystřídal o dost méně cool herec a rapper Ice Cube. Nyní se však po patnácti letech Vin Diesel vrací! (I když ne do Prahy.)

xXx: Návrat Xandera Cage (xXx: The Return of Xander Cage) – Recenze

Snímek xXx: Návrat Xandera Cage v první řadě připomíná poslední díly ze série Rychle a zběsile, nebo například rychlý a zběsilý akční film Doupě s Paulem Walkerem. Zkrátka jde o nehorázně našlapanou a hbitou jízdu, která se rozhodně nebere ani trochu vážně, což se promítá do jejích šílených, přestřelených a legračně absurdních akčních scén a do celkové dekadentní a ujeté atmosféry. Všeříkající je již úvod filmu, v němž se Samuel L. Jackson dvě minuty vykecává o bazénech, načež na něj spadne satelit.

Do toho hraje řízná hudba, všichni se chovají hrozně stylově, dělají cool věci a říkají cool hlášky, film vypadá efektně, je kvalitně natočený i sestříhaný (kupodivu i 3D celkem funguje), akční scény mají říz a překvapivě nápaditou choreografii, ve filmu je celá řada pozoruhodných a vynalézavých filmařských nápadů i komediálních gagů a hlavní hrdina je ultra borec s ultra hlubokým hlasem, co když už zrovna na nikoho nemíří pistolí nebo si s ním nehraje na horkou bramboru s odjištěným granátem, nebo se zrovna nevěnuje nějakému adrenalinovému sportu, tak flirtuje/souloží se supermodelkami.

Jinými slovy, xXx: Návrat Xandera Cage je strašlivá blbost, u níž nad logikou čehokoli není radno přemýšlet. Je to ale naprosto přiznaná blbost, kterou její režisér D.J. Caruso (Disturbia, Oko dravce) od začátku do konce shazuje řadou vtípků a úsměvných drobností, dělá si legraci z klišé, a i scénář je postavený na tomtéž. Příběh je samozřejmě úplně dementní (jde v něm o hon za nějakou hackerskou skříňkou, díky níž je možné organizovaně shazovat z nebe satelity) a nelze v něm ani náznakem spatřovat jakékoli ambice o cokoli serióznějšího. Kdyby někdo očekával propracované postavy se smysluplnými motivacemi a pochopitelné dějové zvraty, se zlou se potáže.

Postav je tu až příliš mnoho, přesto je vyloženě s podivem, že se v nich dá bez problému vyznat a rozeznat, kdo je kdo a za který tým kope, i když ty týmy v průběhu filmu střídá. Ze známějších vedlejších postav stojí za zmínku Tony Jaa (známý z thajské série Ong-Bak), Donnie Yen (v Rogue One hrál slepého bojovníka) a Toni Collette v roli přísně vyhlížející šéfky FBI (nebo čeho). Jinak je ale naprostá většina postav degradována do jednoduše načrtnutých figurek nebo v horším případě do pouhých sexuálních objektů.

Ani se nedá říct, jestli se film bude líbit fanouškům původního xXx, ale rozhodně bude připadat zábavný těm, kterým se líbí přehnaně přestřelená stylizace Rychle a zběsile a akce, v níž se lyžuje v zarostlé džungli, na motorkách se jezdí po vodní hladině, s motorovými čluny se jezdí po souši a z letadel se skáče bez padáku. V xXx: Návratu Xandera Cage je tohle všechno a spousta dalších věcí navrch, díky čemuž je zábavný nesmírně, nabitý třaskavou energií a vtipnější než leckteré komedie. Akorát mu musíte trochu pomoct a nechat se unášet jeho nezřízeností a sebeparodickou přemrštěností. Odměněni za to budete bohatě.

Ale pokud jste fanoušci Bergmana, Felliniho, či Vláčila a největším filmovým zážitkem loňského roku pro vás byla Lída Baarová, tak tento film rozhodně není nic pro vás.