2. 2. 2017

Kruhy (Rings) – Recenze – 40%

Horor Kruh (z roku 2002) i jeho pokračování (a pochopitelně i jejich japonské předlohy) vznikaly v době, kdy videokazety ještě patřily mezi běžnou technologii, dokud je nevytlačily DVD disky. Děj filmu Kruhy se odehrává třináct let po událostech z Kruhu 2, tj. v současnosti, kdy videokazety už prakticky neexistují a i DVD jsou na ústupu, takže třeba některé novější notebooky už na ně ani nemají čtecí mechaniku. Doba zkrátka pokročila, tudíž i Samara a její strašidelné video nyní existují už i ve formátu MP4!

Pokud by třeba někdo film Kruh neznal, tak Samara je holčička, kterou její matka kdysi shodila do studny, kde děvče po sedmi dnech zemřelo. Od té doby nicméně světem putuje video s podivnými, mrazivými scénami, a kdo jej uvidí, tomu zazvoní telefon, a hrozivý hlas mu oznámí, že za sedm dní zemře. Po vypršení lhůty si pro dotyčného přijde Samara (obvykle vyleze z televize) a zabije ho. Film tohle všechno nicméně zběžně zopakuje ve své první třetině, tudíž je vhodný i pro ty, kteří jeho předchůdce neviděli.

Kruhy (Rings) – Recenze

Potíž je tak trochu v tom, že strašidelné video na flashce, které můžete detailně analyzovat políčko po políčku a hrabat se v jeho programovacím kódu, případně ho zkopírovat během pár sekund, není ani zdaleka tak strašidelné, jako zlověstně vyhlížející videokazeta. A pokud se část příběhu filmu točí kolem skupiny studentů, kteří pod vedením svého profesora s oním videem experimentují a snaží se nad ním vyzrát, tak je strašidelné o to méně.

Hrdinkou je tentokrát mladá dívka jménem Julia, jejíž přítel se na vysoké škole právě do takové skupiny studentů namočí, a ani její zrak osudovému videu nakonec neunikne. Od té doby se jí však začnou zjevovat podivné vidiny, jež jí napoví, že se jí Samara snaží sdělit něco zásadního… Zbytek filmu je víceméně detektivka, v níž Julia a její přítel pátrají zejména po tom, kde bylo pochováno Samařino tělo.

Detektivkou byl přitom v podstatě už první Kruh, a to je právě to. Všechno, co na snímku Kruhy funguje, je de facto zkopírováno z minulých dílů, a zbytek je standardní hororová rutina, nezajímavá a pramálo strašidelná. Nefungují ani lekačky, protože je čekáte dopředu, nefunguje ani Samara, která se zjeví za celou dobu jen dvakrát a v obou případech je její příchod na scénu nechutně digitální, a nefungují moc ani herci, z nichž nejznámější jsou Johnny Galecki ze seriálu Teorie velkého třesku, který je však v polovině filmu odklizen mimo (hraje toho vysokoškolského profesora), a Vincent D´Onofrio, jehož scény evokují nepodařenou variaci na nedávný thriller Smrt ve tmě.

Kruhy (Rings) – Recenze

Příběh je samozřejmě nesmyslný (např. hrdince se ve videu zjeví nějaký skrytý materiál, který vznikne dekomprimací některých jeho částí, čímž dojde k odhalení videa ve videu (!), což poukazuje na to, že Samara musela předvídat, že někdy v budoucnosti, až budou videokazety převedeny do digitálního formátu, bude možné tu dekomprimaci provézt), což se ale dalo čekat. Pozoruhodnější je to, že ačkoli se ve filmu mohlo stát prakticky cokoli (protože to video může libovolně putovat po internetu a dost lidí zná jeho pravidla a využívá jich), tak film tento potenciál zahazuje a nevyužívá jej k ničemu zajímavému. Ani z hlediska scénáře, ani z hlediska režie, jíž obstaral původem španělský režisér F. Javier Gutiérrez, který celovečerně debutoval již před devíti lety a od té doby nic dalšího nenatočil, ani z hlediska závěrečné pointy, kterou jsme v obdobných verzích viděli v jiných hororech už mockrát.

Až na pár výjimek je porce hrůzy a děsu v hororu Kruhy poměrně malá, celkově snímek přesto k zahození není a rozhodně třeba není horší než Kruh 2. Skloubení hororu a detektivky má pořád co říct, několik sekvencí je natočeno po řemeslné stránce poměrně zručně, film má konzistentní tempo a vyloženě nenudí, takže jako jednohubka je velmi snesitelný, a to nové Samařino video je opět slušně znepokojující, takže budete-li snímek brát jako odvar z minulých dílů, na své si jistě přijdete.