17. 7. 2023

Mission: Impossible Odplata – První část (Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One) – Recenze – 80%

Sedmý díl série Mission: Impossible mají opět na svědomí režisér a scenárista Christopher McQuarrie a herec Tom Cruise, kteří se na vzniku filmu znovu podíleli též jako producenti. Společně mají za sebou třeba i akční film Jack Reacher: Poslední výstřel nebo sci-fi Na hraně zítřka, loni se jim podařilo uspět v kinech s kasovním trhákem Top Gun: Maverick a příští rok uvedou další díl Mission: Impossible. Sedmička s podtitulem Odplata je totiž jen první polovinou chystaného příběhu, na jehož završení si budeme muset počkat do příštího června.

Mission: Impossible Odplata – První část (Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One) – Recenze
Zdroj fotek: CinemArt

Tím nejlákavějším jsou na několika posledních dílech ságy Mission: Impossible monumentální kaskadérské kousky, ve kterých šedesátník Tom Cruise coby tajný agent Ethan Hunt stále vystupuje osobně bez použití dublérů. Ty pak slouží jako zlaté hřeby špionážního příběhu, jenž je tentokrát vystavěn na poutavém a v dnešní době velmi aktuálním a ožehavém tématu umělé inteligence. Nejdelší díl celé série (164 minut, které ale poměrně rychle utečou) tak začíná na palubě ruské ponorky, jež je záhy potopena vinou škodolibého a důmyslného algoritmu zvaného Entita, kterého tato ponorka převážela. Učenlivý a samostatně smýšlející program, vymknutý kontrole a bezpečně uložený na dně zamrzlého moře, se v tu chvíli stane žádanou mocnou zbraní, o níž začne usilovat hned několik světových velmocí. Získání kontroly nad Entitou by totiž znamenalo globální nadvládu.

Podmínky k dosažení cíle jsou hned zkraje jasně naznačeny – k ovládnutí zdroje Entity je potřeba disponovat dvojicí speciálních klíčů a znalostmi toho, co a kde jimi odemknout. Hlavní hrdina Ethan Hunt nemá na počátku nic z toho, ale jako jediný považuje za nejlepší řešení Entitu po jejím nalezení zničit. Kvůli tomu jdou po krku jemu i jeho týmu (Simon Pegg, Ving Rhames a částečně i Rebecca Ferguson) úplně všichni, a to včetně Gabriela, tajemného muže z Huntovy traumatické minulosti (Esai Morales), kterého vyslala na svou obranu samotná Entita. A k Huntovi se následně připojí i sebevědomá zlodějka Grace (Hayley Atwell), která se k celé akci nachomýtne, aniž by tušila, že se tím ocitla uprostřed bitevního pole tajných organizací, odkud není návratu.

Zápletka je na rozdíl od předchozího dílu s podtitulem Fallout výrazně přehlednější, neb je jasně definováno, kdo kope za který tým. To příjemně vyčistilo motivace jednotlivých postav, které tentokrát nemají potřebu na sebe kvůli vzájemné nedůvěře tajně plánovat všelijaké intriky nebo podrazy a v důsledku toho přespříliš zamotávat už tak dost komplikovaný děj netušenými zvraty. Společné úsilí hrdinů naopak stojí právě na nutnosti si důvěřovat třeba i slepě, protože v rámci často improvizovaných „nemožných misí“ jim nic jiného nezbývá. Důraz je přitom kladen na to, že kromě osudu světa jsou v sázce i životy Huntových blízkých přátel, což snímek obohacuje o emoce.

Akční scény mají na druhou stranu po zkušenosti se špičkovou dechberoucí akcí z Mission: Impossible – Fallout naopak sestupnou tendenci, byť v letošní nabídce hollywoodských blockbusterů patří stále k tomu lepšímu. Nejsou tak velkolepé ani osudové, nepůsobí kdovíjak inovativně, a dokonce jich paradoxně vzhledem k obří stopáži není mnoho (zato jsou ale dost dlouhé, což ledacos vynahrazuje). Bojování s padouchy v interiéru i na střeše jedoucího vlaku jsme viděli minulý měsíc v Indiana Jonesovi a nástroji osudu, stejně jako automobilovou honičku v městských uličkách v čele se svérázným vozítkem se zápolící mužsko-ženskou posádkou, která se navíc částečně odehrává v totožné lokaci jako scéna s naháněním bomby v Římě v taktéž nedávném Rychle a zběsile 10. Avšak s filmem Mission: Impossible Odplata – První část se ani jeden z těchto snímků nemůže co do nápaditosti a celkově precizní realizace těchto scén měřit. McQuarrieho vtahující a vynalézavá režie i skvěle rytmizované vyprávění jsou přinejmenším o úroveň výš než u zmíněné konkurence.

Součástí úspěchu je též záměr nebrat se tak úplně vážně. Akce je schválně nadsazená, hojně užívá elementy známé z bondovek i komediální prvky z grotesek. Humor nevyplývá ani tak z verbální interakce mezi postavami, jako spíš z nečekaných situací, do nichž se hrdinové dostávají ve chvílích, kdy jim přestanou vycházet plány nebo jsou někým znenadání oklamáni. Atraktivní je cestování po nejrůznějších prosluněných destinacích i hvězdné herecké obsazení. Neutuchající dynamičnost přiživuje velké množství (bohužel nepříliš charismatických) záporných postav, které jsou hrdinům nezávisle na sobě v patách a přetahují se s nimi o vytoužené rekvizity.

Tom Cruise v hlavní roli naopak charismatem přetéká (v čemž mu nová společnice v podání Hayley Atwell zdárně sekunduje) a potvrzuje svou pozici herecké legendy ze staré školy tím spíš, když je postaven proti digitálnímu nepříteli, jenž reprezentuje naopak hrozby moderní doby. Technofobně vyznívající zápletka s umělou inteligencí působí velmi aktuálně, nicméně nelze přehlédnout její naivitu, s níž nám servíruje všehoschopný a prakticky budoucnost předvídající program generující miliardu výpočtů za milisekundu, který za sebe stejně nechává konat chybující lidské bytosti a na Toma Cruise vyzbrojeného padákem a motorkou je beztak krátký.

Během masivního půlhodinového akčního finále jdou však výtky stranou, a jelikož film naštěstí nekončí vyloženě uprostřed akce, tak dojem z jeho sledování působí relativně uceleně. Vysokou laťku nastavenou několika posledními díly špionážní ságy každopádně snímek Mission: Impossible Odplata – První část nepřekonal, avšak i tak patří spolu s Johnem Wickem 4 k dosavadním letošním vrcholům akčního žánru.