3. 2. 2024

Argylle: Tajný agent (Argylle) – Recenze – 50%

Akční špionážní komedie Argylle: Tajný agent je novým snímkem režiséra Matthewa Vaughna, který dříve natočil v tomtéž žánru trilogii Kingsman (Tajná služba, Zlatý kruh a První mise) a kromě toho třeba i komiksový nářez Kick-Ass nebo pohádkovou fantasy Hvězdný prach. Uvedení jeho nového filmu do kin doprovází i vydání románu „Argylle“ od spisovatelky Elly Conway, jenž se zabývá dobrodružstvím tajného agenta téhož jména, a k němuž se pojí dvojice zajímavostí.

Argylle: Tajný agent (Argylle) – Recenze
Zdroj fotek: CinemArt

Prvním pozoruhodným faktem je to, že spisovatelka Elly Conway neexistuje a jde patrně o pseudonym, za nímž se skrývá nějaký jiný autor, autorka nebo případně kolektiv autorů (existuje fanouškovská teorie, že za napsáním knihy stojí zpěvačka Taylor Swift, nicméně tvůrci filmu tuto hypotézu již několikrát vyvrátili – i tak to ale románu výrazně pomohlo k rozšíření povědomí o jeho existenci). Druhou zajímavou skutečností je, že film Argylle: Tajný agent není adaptací zmíněného románu. Ve skutečnosti je film meta-fikčním vyprávěním, jehož hlavní hrdinkou je přímo ona smyšlená spisovatelka Elly Conway, proslavená špionážní knižní sérií o agentovi Argyllovi. Nedávno vydaný román „Argylle“ je tudíž spíš marketingovým nástrojem na propagaci filmu (a obráceně) než cokoli jiného.

Další věc je ta, že režisér Matthew Vaughn by zřejmě rád z Argylla udělal po vzoru svých Kingsmanů další špionážní trilogii, která bude navíc s fiktivním světem Kingsmanů provázaná řadou pojítek. Na film Argylle: Tajný agent by tudíž měla v budoucnu navazovat další dvě pokračování, z nichž to první by údajně mělo již skutečně být adaptací románu „Argylle“. Je to sice trochu komplikované, avšak totéž naznačuje i bonusová epilogová scéna umístěná na konec snímku před závěrečné titulky.

Příběh filmu je každopádně o tom, že spisovatelka Elly Conway (Bryce Dallas Howard) se nechtěně zaplete se skutečnými špiony. Ukáže se totiž, že smyšlená zlá tajná organizace, kterou si vymyslela pro svou románovou sérii, existuje i v reálném světě a skutečně se pídí po jakémsi zašifrovaném disku s uniklou databází identit svých agentů, o čemž Elly zrovna shodou okolností píše ve své poslední knize. Před onou organizací ji má chránit hodný agent Aidan (Sam Rockwell), jenž má s její pomocí dotyčný disk najít dřív, než se k němu zmíněná zlá organizace v čele s ředitelem Ritterem (Bryan Cranston) dostane.

Ve filmu hrají mimo jiné i Samuel. L. Jackson, John Cena, zpěvačka a modelka Dua Lipa nebo Henry Cavill. Všichni ale mají jen velmi vedlejší až okrajové role. Henry Cavill je z nich ve filmu ještě v podstatě nejvíc, protože se tu a tam spisovatelce Elly zjevuje coby hlavní protagonista jejích špionážních příběhů jako přelud, ale těch několik střípků těžko ospravedlní důvod, že je na filmovém plakátu stylově v čele celého hereckého obsazení.

Tím nejvýraznějším prvkem na filmu jako takovém jsou překvapivé a smysl všeho obracející zvraty, kterých je v příběhu dobrý půltucet. Takže v jednu chvíli zjistíte, že všechno je ve skutečnosti jinak, a pak to zjistíte znovu ještě několikrát. Aby to jakžtakž fungovalo, musí být děj filmu extrémně vykonstruovaný a překombinovaný, a kromě toho je plný nejrůznějších děr v logice vyprávění, chyb v návaznosti nebo do očí bijících nesmyslů, nad nimiž zůstává rozum stát. Některé z nich jsou sice zpětně zdůvodněny nějakým dalším zvratem v řadě, ale rozhodně se tím neomluví ani zdaleka všechno.

Ve srovnání s Kingsmany (a zvlášť s vynikajícím prvním dílem) je fikční svět filmu Argylle: Tajný agent zoufale nenápaditý až odbytý. Výzvědná britská tajná služba Kingsman měla zajímavou, smysluplnou a netriviální historii, její agenti se scházeli v krejčovském salonu a působili navenek jako elegantní gentlemani, přitom ale ve svých brýlích, deštnících, psacích perech a zapalovačích schovávali všelijaké vynálezy, vychytávky a sofistikované zbraně. Ve filmu Argylle: Tajný agent není nic takového, všechny postavy agentů jsou zcela tuctové a zaměnitelné, nepoužívají žádné technologické hračky ani nic podobného a tajné organizace, které zastupují, jsou obyčejné a nudné. Celý film tak působí jako pouhý odvar mnoha motivů z jiných špionážních filmů.

Sam Rockwell je v roli agenta, co si to bez mrknutí oka efektně rozdá i s početnou převahou, poměrně zábavný. Bryce Dallas Howard je však oproti němu v roli spisovatelky vržené mimo svou komfortní zónu do světa opravdových přestřelek a naháněček spíše otravná, neb její postava je přinejmenším v první polovině příběhu redukovaná pouze na věčně udivenou a ječící oběť okolností, co s sebou všude tahá svého kocoura a v obličeji střídá jen ublížené, vystrašené a nechápavé výrazy. Když se pak od ní později očekává i zapojení do akčních scén, tak v pozici akční hrdinky působí strašlivě nevěrohodně a místy i nechtěně směšně.

Rukopis Matthewa Vaughna je každopádně z filmu znát. Film je plný nadsázky a střílí si ze žánrových prvků a klišé špionážních filmů, nechybí v něm extravagantní barevné pasáže ani do krajnosti přemrštěné akční scény. Chybí jen drzost, provokativnost a krvavá brutalita (film je mládeži přístupný), která tolik slušela Kingsmanům i staršímu Kick-Ass. Tentokrát se navíc akční sekvence místy až příliš topí v průměrných digitálních tricích, humor chvílemi povážlivě vázne a také je bohužel v mnoha scénách znát, že Matthew Vaughn polevil v invenční choreografii přestřelek, soubojů i pohybů kamery a snaží se o to víc spoléhat na přepálenou šílenost a absurdnost snímané akce.

Při naprostém vypnutí mozku a ignorování různých scenáristických berliček, nekonzistentních detailů a nesrovnalostí v příběhu se film za solidní zábavu nakonec označit dá. Jen je smutné, že Matthew Vaughn dříve zvládal naservírovat i chytrou a nápaditou zábavu, zatímco Argylle: Tajný agent představuje spíše generický akčně-komediální výplach, jenž touhu po dalším setkávání s jeho hrdiny a po hlubším prozkoumávání zákonitostí jeho světa příliš nevyvolává.