5. 4. 2024

První znamení: Přichází Satan! (The First Omen) – Recenze – 60%

Americký horor První znamení: Přichází Satan! je přímým prequelem k filmu Přichází Satan! z roku 1976 s Gregorym Peckem v hlavní roli. Příběhově mu předchází zhruba o pět let a odehrává se v Římě, kam přijíždí ze Spojených států mladá novicka Margaret, aby sloužila Bohu v místním dívčím sirotčinci. Při navykání na nové italské prostředí a společnost však narazí na několik zvláštností – jedno z děvčat sužují děsivé vize (hrůzyplnými halucinacemi ostatně v dětství trpěla i sama Margaret), některé z řádových sester se chovají podivně a jistý exkomunikovaný kněz ji významně varuje ohledně údajné konspirace, jíž je osazenstvo sirotčince účastno. A pokud znáte děj téměř padesát let staré hororové klasiky Richarda Donnera Přichází Satan!, tak si nejspíš i domyslíte, k čemu to celé nakonec povede.

První znamení: Přichází Satan! (The First Omen) – Recenze
Zdroj fotek: Falcon

Nový přírůstek do ďábelské hororové série (kam patří kromě původního Přichází Satan! i dvojice jeho o dost méně zdařilých pokračování a též jeho předělávka Satan přichází z roku 2006, která vznikla jen proto, aby mohla mít premiéru 6. 6. 2006) natočila původně televizní filmařka Arkasha Stevenson coby svůj režijní a scenáristický celovečerní debut. Její snímek v konkurenci jiných veskrze zaměnitelných hororů s jeptiškami poslední doby (Neposkvrněná, Sestra II, Ďáblova kořist) vyniká působivě znepokojivou retro atmosférou, citem pro práci s kamerou a světlem (výsledkem čehož jsou místy poměrně nápadité a vizuálně opojné obrazy) a také nekompromisní krutou intenzitou některých specifických výjevů.

Díky kombinaci těchto složek snímek dokáže vyvolat pocity nepříjemnosti i bez nutnosti spoléhat se na lekačky disponující strašidelnými bubáky křičícími do kamery, které ve filmu téměř absentují. S budováním strachu je to již o něco slabší, jelikož příběh filmu je do určité míry předvídatelný (zvlášť když znáte děj hororu Přichází Satan!), a kromě toho v něm nejsou v dostatečné míře využity některé potenciálně dost děsivé lokace (temná místnost pro nezbedné dívky, tajné podzemní sklepy pod sirotčincem) a další prvky včetně hrůzných přeludů, jimiž trpí hned dvě postavy (leč vidíme jich vcelku málo). Děj filmu je jinak notně uzpůsoben tomu, že aby jeho konstrukce vůbec mohla fungovat, tak před hlavní hrdinkou musí být tajeny určité informace, na které se ona nesmí příliš vyptávat, přestože jí musí být jasné, že před ní ostatní členky řádu i stejně stará spolubydlící – také novicka – cosi skrývají.

Pozitivní dojem zanechává i herecké obsazení využívající nepříliš okoukané tváře (Bill Nighy a Charles Dance, dva zdaleka nejslavnější herci ve filmu, v něm mají pouze velmi okrajové role). Zejména herečka Nell Tiger Free v hlavní roli nesmělé a zdrženlivé Margaret zvládá přesvědčivě podat výkon o nemalém hereckém rozsahu včetně několika scén, které muselo být těžké ustát, aby nepůsobily nechtěně směšně nebo trapně (ačkoli v pasáži natočené v jediném dlouhém záběru, kdy má vylézat z auta po nehodě a démonicky se u toho kroutit, vrčet, křičet a vylučovat tekutiny, to již bylo poněkud na hraně). Po technické stránce pak filmu není moc co vytýkat s výjimkou nedostatečně působivého hudebního doprovodu (což je obzvláště tristní v porovnání s Oscarem oceněnou hudbou z původního Přichází Satan!) a sporadických, nepříliš přesvědčivých digitálních triků.

Horor První znamení: Přichází Satan! je každopádně pro fanoušky žánru pozoruhodným počinem, a to mimo jiné i proto, že doplňuje sérii o větší porci mytologie, která vznikla patrně s plánem na další rozvíjení, pokud by snad časem došlo na další navazující filmy. O nějakou vyloženě zásadní žánrovou událost se nicméně nejedná. Pro onehdy televizního filmaře Richarda Donnera byl horor Přichází Satan! v jeho kariéře přelomovým dílem, díky němuž se stal slavným a vyhledávaným režisérem. Oproti čemuž pro taktéž doposud televizní režisérku Arkashu Stevenson film První znamení: Přichází Satan! stejnou budoucnost nejspíš nepřichystá.