V americkém filmu Mlátička hraje k nepoznání namaskovaný Dwayne Johnson postavu skutečného wrestlera
Marka Kerra, jenž byl aktivní v kariéře profesionálního MMA zápasníka v letech
1997 až 2009. Životopisné sportovní drama oceněné cenou za nejlepší režii na filmovém
festivalu v Benátkách o něm natočil režisér a scenárista Benny Safdie –
jeden ze dvou bratrů, kteří stojí mimo jiné za snímky Dobrý časy (2017)
nebo Drahokam (2019) – jenž si název „The Smashing Machine“
vypůjčil od stejnojmenného dokumentu, jenž vznikl o Marku Kerrovi v roce 2002.
Film Mlátička se zaměřuje na totéž období přelomu tisíciletí, kdy si Kerr
procházel prvními prohrami, drogovou závislostí i turbulentním vztahem s přítelkyní.
![]() |
| Zdroj fotek: Vertical Entertainment |
Dominantou snímku je herecký výkon bývalého wrestlera Dwaynea Johnsona,
jenž si po řadě akčních a komediálních rolí v hollywoodských bijácích sáhl
na možnost předvést se coby charakterní herec v ambiciózní roli, a tu naprosto
beze zbytku využil. Jeho postavou je chodící hromada svalů, která však skrývá
překvapivě křehké a citlivé nitro. V ringu předvádí brutální podívanou,
zároveň ale působí přátelsky a empaticky, jedná i hovoří racionálně a vyrovnaně,
je zjevně inteligentní i pokorný a potrpí si na západy slunce a na upravené
kaktusy. Okamžiky, kdy musí po sérii výher poprvé zakusit prohru v zápase,
rozbrečet se v nemocnici nebo si procházet osobní krizí pod vlivem
návykových látek, Dwayne Johnson s přehledem ustál.
Film do značné míry staví i na Kerrově kamarádském vztahu s jeho manažerem, trenérem a zápasníkem Markem Colemanem (Ryan Bader) a zejména pak na interakcích s přítelkyní Dawn Steples (Emily Blunt), která před ním nijak neskrývá, že touží po pozornosti, jíž se jí nedostává. Herecké výkony všech zúčastněných ve vedlejších rolích jsou přinejmenším solidní, a kromě toho film disponuje skvělou dobovou výpravou i vizuální stylizací podpořenou natáčením na ruční kamery s vyšší mírou zrnitosti, díky čemuž mnohé scény působí jako autentické dokumentární záběry pořízené před více než čtvrt stoletím. Zápasnické střety nejsou kdovíjak vtahující, leč realizovány jsou zdařile a realisticky. Leckteré rány působí nepříjemně a bolestivě, přičemž ve filmu nechybí poukázání na následky ve formě podlitin nebo zašívaných stehů.
Ve finále je však Mlátička spíše filmem o drogové závislosti a o využité druhé šanci než sportovním dramatem, v němž by vyloženě záleželo na výsledcích bojových utkání a na osudových střetech zápasníků. A v tomto ohledu jde o počin šablonovitý a plný klišé, v němž si hlavní protagonista musí projít ve zrychleném režimu nadměrným užíváním opiátů, delirickými stavy, hádkami se starostlivou přítelkyní, fyzickým kolapsem, pobytem na odvykací klinice a upřímnými omluvami před zástupci sportovní obce. Mlátička tak představuje jeden z mnoha dalších filmů na podobné téma a nabízí jen veskrze standardní průběh děje, prostý jakýchkoli překvapení a okořeněný prakticky jen netradiční osobností hlavního hrdiny a vykonstruovaně vyhrocenými konflikty Marka Kerra s jeho partnerkou, kteří jsou ve filmu vylíčeni jako přitahující se protiklady, jejichž vztah balancuje na hraně mezi vzájemnou láskyplnou oddaností a nebezpečnou toxicitou.
Možnost vybudovat nějaké katarzní drama ze závěru zasazeného na mistrovství
světa film nevyužil, neb dal přednost věrnosti historickým reáliím. Z mnoha
jeho scén je znát, o kolik větší péči by ve scénáři potřebovaly charaktery
vedlejších postav. Spousta záběrů krom toho trpí přílišnou délkou, kvůli níž
film vypravěčsky místy vypadává z tempa, leč leckteré prezentované události
v něm paradoxně působí spíše zbrkle a zkratkovitě. Navzdory chvályhodným hereckým
výkonům divák zůstává pasivním pozorovatelem namísto toho, aby útrapy postav
emocionálně prožíval spolu s nimi. Z technického hlediska se jedná o
precizní snímek jasně demonstrující smysl tvůrců pro detail, nicméně po
vypravěčské stránce budí Mlátička pochybnosti, zdali vůbec říká k příběhu
Marka Kerra říct něco víc, než co bylo vylíčeno již v jiných filmech o
pádu na dno a opětovném nadějeplném postavení se na nohy.


Žádné komentáře:
Okomentovat