3. 10. 2018

Zrodila se hvězda (A Star Is Born) – Recenze – 60%

Režijní a scenáristický debut herce Bradleyho Coopera Zrodila se hvězda je předělávkou stejnojmenného filmu z roku 1976, který je předělávkou stejnojmenného filmu z roku 1954, a ten je zas předělávkou stejnojmenného filmu z roku 1937. S obdobným námětem navíc pracuje i mnoho dalších filmů, tudíž je děj tohoto snímku poměrně provařený a obehraný už předem – jde v něm o slavného zpěváka, který se zaslouží o pěvecký vzestup neznámé talentované dívky, jenž nakonec svého mentora svým hvězdným věhlasem předčí.

Zrodila se hvězda (A Star Is Born) – Recenze

Děj hudebního dramatu Zrodila se hvězda se odehrává ve třech fázích. V té první se známý zpěvák Jack (Bradley Cooper) seznámí s nadanou servírkou Ally, která si přivydělává vystupováním v nočním klubu, a nechá ji zpívat s ním na pódiu (ve verzi ze sedmdesátých let ji ztvárnila Barbra Streisand, aktuálně ji hraje zpěvačka Lady Gaga). Z obou hudebníků se stanou milenci a Allyina sláva začne strmě stoupat. Ve druhé fázi se Jack snaží vyrovnat s tím, že Ally už má vlastní koncerty, manažera, smlouvu s nahrávacím studiem a sjednané turné, zatímco on sám pomalu upadá v zapomnění. Třetí fáze pak završuje veškeré předcházející dění s důrazem na motiv, který je přítomný napříč celým filmem, a sice Jackovou závislostí na alkoholu a průběžně se zhoršujícím sluchem.

Především je potřeba vyzdvihnout herecké výkony obou hlavních představitelů. Bradley Cooper hraje muzikanta-ochlastu, co kombinuje tvrdý alkohol s prášky, vypadá a vyjadřuje se podle toho a během filmu barvitě vystřídá celou škálu emocí, většinou poměrně věrohodně. Hezky zpívá, dobře pracuje s hlasem a skvěle hraje očima. Ještě o něco lepší je Lady Gaga, která svou postavu ze začátku hraje jako obyčejnou holku, co si o sobě myslí, že je ošklivější a méně talentovaná, než ve skutečnosti je, a má trému vylézt na pódium, ale postupně se vypracuje na suverénní pop-star, která vyprodává stadiony a zálibně si v ulicích prohlíží obří billboardy s vlastním obličejem. Je totiž naprosto přirozená a uvěřitelná ve všech polohách, jež v rámci své role vystřídá. Z vedlejších postav pak vyniká především dojemně působivý Sam Elliot jako Jackův starší bratr.

Místy skutečně strhující herectví a líbivé písničky (Lady Gaga je autorkou většiny textů) jsou na filmu tím nejlepším (soundtrack se bude určitě skvěle prodávat a lze očekávat i nominaci na Oscara) a fungují do značné míry jako záplata na velice fádní děj, jenž od první scény nasadí docela příjemné tempo, ale pak někdy v polovině zásadně ztratí tah a stane se poněkud rozvleklým.

Zaprvé se začnou dokolečka omílat stále ty samé situace (zejména schéma „Jack je opilý – pak něco vyvede – pak je mu to líto“) a zadruhé se do převládajícího hudebního žánru (příjemného rocku, kde prodávají zpěv, texty a hudební nástroje) začne vkrádat nepříjemný elektronický pop (kde prodávají sexy těla a taneční choreografie), což působí jako studená sprcha, byť se v tom skrývá mírná kritika hudební branže. Některé texty se začnou postupem času také opakovat, místy určité hudební sekvence připomínají spíš nedějové videoklipy a k závěru je toho zpívání a okatého dojení slz už trochu příliš. V druhé polovině filmu začne být do té doby pozvolna plynoucí děj najednou vyprávěn skokově, takže to pak vypadá, že z Ally je najednou mezinárodní hvězda tak nějak během jednoho měsíce, přitom se ale snímek kvůli ovadlému tempu a častým repeticím zároveň zdá být subjektivně podstatně delší, než by se dalo od dvou a čtvrt hodiny čekat.

Zrodila se hvězda je typickým příkladem moderní pohádky pro dospělé, příběhem o americkém snu novodobé Popelky, obohaceném o motivy depresí, pochybností a závislostí. Sympatický je i nakousnutý motiv střetu přirozené osobitosti, kterou by si každý umělec měl hájit, s dravým světem hudebních hvězd, v němž komerční úspěch zajišťuje načančaná a unifikovaná umělost. Na výsledku je poznat, že před kamerou podává Bradley Cooper lepší výkon než za ní, ale na debut je to přinejmenším slušné a jde o talent, který by bylo hodno rozvíjet. Lady Gaga zas dokazuje, že kromě zpěvu je s přehledem schopna triumfovat i jako herečka hlavních rolí. A samozřejmě, pokud vás snadno dojímá, když někdo hezky zpívá, neváhejte si k hodnocení přičíst klidně i několik desítek procent.