Česko-německo-polský životopisný film Franz, pojednávající o
pražském rodákovi a jednom z nejvlivnějších spisovatelů 20. století Franzi
Kafkovi, natočila původem polská režisérka Agnieszka Holland (Hořící keř,
Hranice), která chovala dílo Franze Kafky v úctě již v mládí,
což byl údajně jeden z důvodů, proč se v 60. letech rozhodla
přestěhovat do Prahy a studovat tam FAMU. Natočit přímo o Kafkovi film se však
dlouho neodvážila, dokud na toto téma nepřišla řeč se scenáristou Markem
Epsteinem, podle jehož scénáře natočila v roce 2020 snímek Šarlatán.
Film Franz pro ni tudíž napsal opět Marek Epstein, přičemž Agnieszka Holland
je u jeho scénáře uvedena zároveň jako spolu-autorka, neb jej s ním pravidelně
konzultovala a průběžně revidovala a doplňovala.
![]() |
Zdroj fotek: Bioscop |
Film Franz je do značné míry poměrně standardním dobovým životopisným
dramatem, které neopomíjí ty nejzásadnější okamžiky z Kafkova života. Dospívání
v rodině textilního obchodníka. Práci u pojišťovny a přátelství s Maxem
Brodem, jenž Kafkovy rukopisy po jeho smrti vyvezl ze země a následně je nechal
publikovat. Vztahy s několika ženami včetně snoubenky Felice Bauerové a vdané
překladatelky Mileny Jesenské. Onemocnění tuberkulózou, které zapříčinilo jeho
předčasné úmrtí. Dojde však i na Kafkův pobyt v lázních, na jeho přátelství
se spisovatelem Oskarem Baumem, na přátelský vztah s nejmladší sestrou, na
prázdniny u strýčka Siegfrieda, na první světovou válku nebo na nástup nacismu. To vše je prokládáno četnými
scénami z Kafkova dětství a pasážemi ze současnosti, zasazenými převážně do
pražského Muzea Franze Kafky, kde průvodkyně v podání Emmy Smetany seznamuje
návštěvníky s různými informacemi o spisovatelově životě.
Co už tolik standardní není, je forma, jakou je film natočen. Dobové vyprávění se místy prolíná se současností, takže se Franz Kafka tu a tam znenadání ocitne v moderní zástavbě. Různé vedlejší postavy místy hovoří přímo do kamery, jako kdyby šlo o falešný dokument, a jindy zas reflektují přítomnost kamery ve své blízkosti a prolamují tak čtvrtou stěnu. Jedna z Kafkových povídek je přímo ve filmu částečně adaptovaná, a jde o adaptaci naturalisticky drastickou. V jiných scénách zas sledujeme zahraniční turisty v současné Praze, jak jsou lákáni do podniků a míst, které zneužívají Kafkova jména pro nalákání cizinců. Pasáže z Muzea Franze Kafky přinášejí do filmového vyprávění zajímavosti týkající se spisovatelova literárního odkazu. V dalších případech zas sledujeme snové scény vyvěrající z Kafkova podvědomí (mladík zavřený v kleci a obklopený zrcadly), případně jiné neurčité umělecké výjevy (skupina nahých mužů se zvířecími maskami na hlavách se přetahuje o lano).
Zjevná snaha ozvláštnit obvyklý mustr životopisných dramat a pojmout film trochu experimentálněji každopádně vede k tomu, že je snímek Franz stylisticky mimořádně rozháraný. Jako kdyby si režisérka Agnieszka Holland sepsala všechny možné filmařské postupy, jak k filmu o Kafkovi přistoupit, a rozhodla se je realizovat všechny najednou. Samotné vyprávění je ale navzdory přítomnosti nelineárních flashbacků a řady zcizujících prvků poměrně konvenční a veze se na vlně mnoha klišé. V jádru jde o vcelku typizovaný příběh talentovaného umělce, který se celý život marně snažil udělat dojem na neotesaného otce, a tak neustále pochyboval o vlastním nadání a zakřiknutě se uzavíral do vlastní mysli. Už tento samotný základ filmového příběhu vyznívá tuctově a značně neinspirativně.
Snímek tak vytváří obsáhlý životopisný medailonek, jenž především shrnuje všechny možné známé údaje o Kafkově životě a střípkovitě je skládá do výpravného dobového kaleidoskopu, avšak jakýkoli vlastní svěží úhel pohledu nebo neotřelá interpretace se mu v něm hledají dost pracně. Potenciálně podnětné nápady jako pseudo-dokumentární vsuvky nebo ironicky výsměšné scény s pastmi na turisty zneužívajícími Kafkova odkazu se pokaždé zjevují příliš sporadicky a nahodile, než aby na nich šlo stavět nějaký koncept – jde o pouhé nerozvinuté náznaky. A tak je to ve filmu Franz skoro se vším. Krom toho je snímek přeplněn vedlejšími postavami, z nichž mnohé stráví na plátně tak málo času, že se z nich stávají pouhá plochá torza, jejichž význam pro přítomnost v ději je poměrně malý. Tím spíš to zamrzí, když je hrají pozoruhodní herci jako Ivan Trojan (v roli Franzova strýce) nebo Jenovéfa Boková (coby Milena Jesenská). Jako kdyby si Agnieszka Holland a Marek Epstein při studiu Kafkova života a díla udělali spoustu poznámek a pak jim bylo líto cokoli z toho vyhodit, a materiál pro šestihodinovou minisérii museli najednou zestručnit do dvouhodinového filmu.
Často se zde vyskytují citace z Kafky a odkazy na něj – byť doslovná scéna, v níž Franzův otec zaplácne na stole u rodinné večeře švába, vyznívá spíš nechtěně směšně. Snímek Franz se zároveň vyhýbá tomu, aby napodoboval atmosféru Kafkových literárních děl a jejich specifické atmosféry, často asociované s depresivními existenciálními tématy a pocity absurdní izolovanosti a bezvýchodnosti – je naopak mnohem barvitější, filmařsky živější a snaží se diváky zabavit četností různorodých formálních tvůrčích postupů. Ty mimo jiné maskují to, že film samotný se poněkud míjí se svým protagonistou – je sice o Kafkovi, ale pouze zkratkovitě přeříkává jeho životopis, přičemž klouže po povrchu a nijak se nedotkne podstaty jeho tvorby. Jakémusi hlubšímu propojení se blíží jediná sekvence, v níž Franz předčítá svou povídku před publikem, které při popisech drastického kárného zařízení postupně znechuceně odchází ze sálu, zatímco na plátně ožívá Kafkův přednes ve filmovém obrazu nevhodném pro slabé žaludky.
Franz může snadno působit jako
souhrnný film o Kafkovi, byť samotná Agnieszka Holland se brání tomu, že by definitivní
portrét Franze Kafky byl jejím cílem. Je fakt, že některé aspekty Kafkova života
její snímek zcela vynechává – např. jeho romanci s Dorou Diamantovou, s níž
se seznámil na sklonku života během ozdravného pobytu u Baltského moře (specificky
na tuto událost se naopak zaměřil loňský německý film Nádhera života). I
tak mu ale podráží nohy přeplácanost, jak ta stylistická, tak dějová. Mnohé filmařské
přístupy přitom působí nadějně a pozoruhodně, jsou ale pokaždé jen letmo
nakousnuty a navzájem si překážejí – a především jim překáží až příliš obvykle
strukturovaný scénář. Nejvýraznější dojem tak zanechá kromě čistě řemeslných
aspektů, jako je dobová výprava, kamera nebo kostýmy, zejména herecký výkon
německého herce Idana Weisse v titulní roli, který postavu Franze Kafky
zdařile vystihl, a navíc mu je i nebývale podobný.
Žádné komentáře:
Okomentovat