4. 4. 2014

Captain America: Návrat prvního Avengera (Captain America: Winter Soldier) – Recenze – 70%

Steve Rogers alias Captain America (Chris Evans) se po událostech v New Yorku tak nějak potácí sám se sebou a dál pracuje pro organizaci S.H.I.E.L.D. Pak je ovšem spáchán atentát na Nicka Furyho (Samuel L. Jackson). Ředitel organizace a Furyho nadřízený Pierce (Robert Redford) uspořádá na superhrdinu hon, protože údajně zadržuje informace, které mu Fury tajně předal. Na útěku Rogersovi pomáhají Black Widow (Scarlett Johansson) a Falcon (Anthony Mackie) a společně odhalují mega spiknutí, kvůli kterému má v nejbližší době přijít o život několik milionů lidí…

Captain America: Návrat prvního Avengera

Nemá smysl rozepisovat se o tom, kdo je Captain America, a kdo jsou všichni ostatní. Tento film předpokládá, že to divák dávno ví z filmu Avengers nebo z předchozího snímku o Captainu Americovi. Takže pokud jste je neviděli, budete asi pěkně ztracení a nebudete chápat, o co ve filmu běží. Nejde totiž o pokračování předchozího filmu, jako spíš o další díl skládačky do marvelovského universa.

Je zajímavé, že režie se ujalo bratrské duo Anthony Russo a Joe Russo, kteří doposud natáčeli převážně televizní seriály (a příšernou komedii s Owenem Wilsonem My dva a křen), a přesto se jim film v rámci možností velice povedl, přičemž dokázali tu obrovskou produkci se značným rozpočtem a digitálními triky s přehledem ukočírovat. Na scénáři pracovali ti samí tvůrci, co dělali před třemi lety jedničku, a napsali ho ještě o dost lépe než tenkrát. Zejména velmi fungují vztahy mezi postavami a jejich vzájemná interakce, což je o to víc na pořádnou pochvalu vzhledem k tomu, že je řeč o akčním komiksovém blockbusteru. O něco méně funguje psychologie postav (o kterou se zřejmě tvůrci snažili). Hlavní hrdina např. má mít krizi z toho, že nepochází z naší doby a je tím pádem ryba mimo svůj rybník, ale přitom tak rozhodně nepůsobí a je to svalnatý sympaťák, co se na současný svět adaptoval prakticky dokonale.

Příběh je v podstatě omletá historka o padouchovi, který chce ovládnout svět, ale klaďasové mu v tom zabrání. V tomto případě se ale ohranou zápletku podařilo ztvárnit jako téměř politický thriller, čemuž ještě napomáhá obsazení Roberta Redforda do zásadní role. Snaha tvůrců naroubovat akční superhrdinskou podívanou na současné politické reálie a pokusit se tak o nějaký zásadní přesah se však míjí účinkem – na jednu stranu tu totiž máte seriózní poselství o lidské svobodě a další věci, které mají filozofickou hloubku a je na ně nazíráno de facto realisticky, na druhou stranu tu máte CGI megafest s cool hláškami a komiksovou stylizací, ve které hloupé záporáky nikdy nenapadne střílet hlavnímu hrdinovi kamkoli jinam než do ochranného štítu (třeba na nohy). Např. ve třetím Iron Manovi se oba podobně pojaté přístupy podařilo skloubit poměrně hladce a přirozeně, tady to ale skřípe o poznání víc. Kvůli tomu film není tak zábavný, jak by mohl být, kdyby se bral jen o trochu méně vážně.

Trocha té zábavnosti se ztrácí i tím, že akční je asi jen čtvrtina filmu a ve zbytku si spolu postavy pouze povídají. Naštěstí si většinou nepovídají nezajímavě, hrají je vskutku kvalitní herci a film má slušné tempo v podstatě po celou dobu (dvě a čtvrt hodiny). Akorát po čase začne být těch řečí o tom, kdo na koho šije boudu a co se děje uvnitř S.H.I.E.L.D.u, už trochu moc a film se v nich zbytečně utápí. Dialogy jsou chytré a český dabing jim nepomohl (ale naštěstí už tu není tolik Němců se srandovními přízvuky jak z České sody). 3D zas nepomohlo akčním scénám (je prakticky zbytečné).

Když už je řeč o akci, tak tu bratři Russové zvládají velmi slušně (místy akorát trochu moc rychle stříhají) a třeba na bitku ve výtahu nebo na všechny akční sekvence na začátku filmu se dívá moc hezky. Postupem času vám ale začne docházet, že celou dobu sledujete jen dobře udělaný a kvalitně natočený hollywoodský standard, a že filmu scházejí nápady – co do akce, tak do humoru. Na Roberta Downeyho zachraňujícího tucet lidí padajících volným pádem a na následnou kolizi s kamionem, nebo na Thora odkládajícího kladivo na věšák jen tak nezapomenu. V Návratu prvního Avengera naopak není skoro nic, co bych měl chuť někomu nadšeně vyprávět. Což je dost škoda.

A úplně jsem zapomněl na Winter Soldiera (podle něhož se jmenuje anglický podtitul filmu). Tento maskovaný nájemný zabiják dělá hrdinům filmu trochu dusno v už tak dost napjaté situaci, je totiž velmi schopný a dokonce je i velmi cool. Bohužel je to jen vedlejší postava, která se na plátně objeví pouze párkrát. Ale vždy to stojí za to.

Takže ano, Návrat prvního Avengera  je řemeslně zvládnutý a umě udělaný velkorozpočtový trhák, za který se vyplatí dát peníze a užít si ho na velkém plátně. Je inteligentnější, než byste čekali, ale oba odlišné přístupy jeho tvůrců se v něm perou a stěžují tak divákovi šanci si film vychutnat. Z mého pohledu je to nejméně zábavná marvelovka od prvního filmu s Captainem Americou.

P.S. Jako obvykle si na konci titulků počkejte na obě bonusové scény. Údajně naznačují, o čem by mohl být třetí Captain America a o čem by měli být druzí Avengers. Ale musel mi to vysvětlil znalec komiksové předlohy.