17. 7. 2014

Letadla 2: Hasiči a záchranáři (Planes: Fire and Rescue) – Recenze – 60%

V roce 2006 natočilo studio Pixar vynikající animovaný film Auta. O pět let později vzniklo o dost slabší pokračování, už ve spolupráci s Disneym. Loni natočil Disney (bez Pixaru) film Letadla, což byl takový spin-off odehrávající se v tom samém světě jako Auta, ale tentokrát s důrazem na létající stroje, v příběhu o práškovacím letadle jménem Prášek Skočdopole, které si splní sen, stane se profesionálním závodníkem a vyhraje závod kolem světa. Byl to takový menší, lacinější animovaný filmeček, podobně jako Disneyho série s vílou Zvonilkou. A právě od tvůrců některých filmů o Zvonilce přichází pokračování Letadel, tentokrát s podtitulem Hasiči a záchranáři.

Letadla 2: Hasiči a záchranáři (Planes: Fire and Rescue) – Recenze

Závodní letadla a Práškovy kamarádi na čtyřech kolech z předchozího filmu jsou upozaděni ve prospěch nových postav, kterými jsou záchranné vrtulníky, cisterny a bagříci. Práškovi totiž hned na začátku odejde převodovka, takže má se závoděním utrum, a shodou okolností (a po způsobení malé nehody) se rozhodne přidat se k záchranářům a stát se hasícím letadlem. Odlétá tudíž do národního parku, kde má prodělat výcvik pod vedením ostříleného vrtulníku, Strážce Břitvy…

Příběh je to hrozně jednoduchý, až intuitivní. Práškovi hašení požárů ze začátku dle očekávání moc nejde, ale zlepšuje se, dělá si nové přátele, seznamuje se s nezodpovědným správcem parku… (SPOILER) A všechno směřuje k tomu, že jednoho dne vypukne opravdu velký požár, kterého se všichni zaleknou, jen Prášek se odváží riskovat a nakonec se stane hrdinou, díky němuž bude moci v jeho rodném městečku bezpečně proběhnout festival kukuřice (KONEC SPOILERU).

Kvůli celkové předvídatelnosti a obvyklosti děje není film nijak zvlášť zajímavý nebo extrémně zábavný, žádná z jeho scén nikterak nevybočuje jak v rámci kvality, tak v rámci originality, není v něm zas až tak moc vtipných gagů a není ani zdaleka tak vymazlený a do detailu propracovaný jako pixarovská Auta. Animace je na vysoké úrovni, ale který animovaný film pocházející z velkého amerického studia dnes není dobře animovaný, že? Příliš nepomůže ani to, že akční pasáže s požáry mají celkem slušnou šťávu a náboj (zvlášť když k nim hraje na soundtracku AC/DC), protože primitivnost příběhu prostě nezakryjí.

Na druhou stranu, i na ohraný a mnohokrát převyprávěný příběh se dívá docela hezky, postavy jsou povětšinou sympatické (akorát jeden vrtulník – žena, zamilovaná do hlavního hrdiny, mi lezla celkem dost na nervy) a především pro děti musí být Letadla: Hasiči a záchranáři mimořádně atraktivní podívanou. Pro kluky obzvlášť. A když už nic jiného, tak jsou rozhodně o něco lepší než první Letadla.