4. 5. 2016

Captain America: Občanská válka (Captain America: Civil War) – Recenze – 80%

Třetí díl Captaina Americy je z celé trilogie nejdelší a nejlepší. Při svých dvou a půl hodinách nabízí hromadu děje, spoustu akce a nepřeberné množství postav, mimo jiné většinu týmu Avengers a dokonce i několik nováčků do party. Jde o megafilm s obrovským rozpočtem a hvězdným obsazením, na nějž ovšem téměř nemá smysl vyrážet, pokud jste neviděli jeho předchozí díly a oba díly Avengers a nevyznáte se tím pádem v jednotlivých postavách a v komplikovaných vztazích mezi nimi.

Captain America: Občanská válka (Captain America: Civil War) – Recenze

Konkrétně jde o to, že v úvodní akční scéně část Avengers při své poslední misi nechtěně způsobí smrt několika nevinných civilistů, čímž pádem se dostane do křížku se světovými mocnostmi a zástupci poškozených států, kteří jako řešení nabízejí smlouvu, podle níž by se z Avengers stala vládní organizace řízená OSN. To celý tým rozdělí na dva znesvářené tábory, z nichž jeden vede Captain America a druhý Iron Man. Otevřený konflikt všech zúčastněných je na spadnutí…

Kromě toho se Captain dá do kupy se svým starým známým – Zimním vojákem, jednotliví členové Avengers se začnou porůznu podrážet a uzavírat tajná spojenectví, nabírat nové rekruty a vzpamatovávat se z traumat ze svých předchozích akcí. Také se objeví nový záporák, který proti hrdinům namísto bojové síly začne používat psychologickou strategii, což je celkem příjemné osvěžení. Celkově jde o nejtemnější film ze všech dosavadních marvelovek, ačkoli humor v něm také nechybí.

Podstatné je, že příběh je smysluplný a dobře vymyšlený, titulní válka mezi hrdiny je velmi slušně budovaná, a to včetně jasně zřejmých motivací k postojům a činům úplně všech. Postupné prokousávání k očekávané bitvě má zřetelnou gradaci a ubírá se chytrými, ne zcela předvídatelnými cestičkami. Bitvě samotné, i tomu, co po ní následuje, nechybí mrazivá osudovost a schopnost dokázat se i na poslední chvíli vytasit s překvapivým zvratem. Akčních scén je dost a jsou skvěle natočené, přehledně a velkolepě. Herci jsou do jednoho výteční, přičemž mají i co hrát, neb ta psychologická rovina je tentokrát obzvláště bohatá.

Studio Marvel zatím zkrátka nevyprodukovalo jediný špatný film a jejich fikční propletený vesmír působí celistvým, konzistentním, vyváženým a promyšleným dojmem. Captain America: Občanská válka vyvolává podobné pocity i sám o sobě. Všechno v něm skvěle sedí a zapadá do sebe, režírován je jistou rukou, technicky je pochopitelně silně na úrovni, kromě toho má ale i více než slušný scénář. Když se na něj člověk dívá a vidí, jak v něm všechno funguje tak, jak má, tak to oceňuje o to víc při pomyšlení, jak zoufale to nefungovalo v Batman v Superman. Nebe a dudy.

Zádrhel spočívá akorát v tom, že spousta scén připomíná pouhou variaci na něco obdobného z některých předchozích marvelovek, protože formálně jde opět o to samé – stejný vizuál, stejný přístup k postavám a k vyprávění příběhu, stejná dějová šablona, zhruba stejná atmosféra míchající zábavu s psychologií, osudovost s legračními hláškami, bombastickou akci s emotivními dialogy, to vše ve velmi vybalancovaném poměru. Žádné překvapení se však vlastně nekoná a celý film tak působí předem poněkud okoukaně a řada okamžiků v něm povědomě. Dalo by se klidně i říct, že své kvality dosáhl hlavně proto, že jeho tvůrci dokázali recyklovat jednotlivé elementy celého toho marveláckého universa tak dlouho a skrz tolik filmů, že už se dostali do fáze vybroušené dokonalosti, akorát že výsledkem je de facto jen nášup toho samého, co už jsme viděli dříve, v trošku jiném provedení, v jiném příběhu, v některých momentech možná o trochu lépe než doposud. Na druhou stranu ale žádná akční scéna nevyvolává wow efekt a ohromení a žádná srandovní hláška nevede k výbuchu smíchu, což se u obou Avengers nejednou podařilo.

Také je na škodu, že všeobecné pozdvižení okolo tohoto filmu a dlouhodobě trvající masivní mediální kampaň mají na svědomí do nebeských výšin vyhnaná očekávání nespočtu fanoušků, kteří mohou z kina odcházet mírně zklamáni, pokud budou mít pocit, že film nedostál jejich vyšponovaným představám. Zvlášť pokud tyto představy získali na základě četby původních komiksů, z nichž snímek sice částečně čerpá, ale zároveň se ubírá vlastní cestou prostřednictvím děje, jenž má s příběhem komiksové předlohy společného jen málo (komiksy jsou údajně o poznání epičtější a např. v nich několik hrdinů zemře). Potenciální trumfy, jako je třeba zjevení nového Spider-Mana, ztrácí opravdu hodně na účinnosti vzhledem k tomu, že o nich díky trailerům už všichni vědí dopředu.

Captain America: Občanská válka je dobře ošetřený a uvědoměle zprodukovaný kolos, což se ostatně týká i všech ostatních marvelovek, je kvalitně napsaný, bravurně zahraný a výborně natočený. Je příjemné, že nepůsobí jako další pokračování Avengers, ale opravdu jako další díl Captaina Americy, v němž je Captain hlavní hrdina. Veškeré jeho složky jsou rozhodně nadprůměrné, ale žádná přitom není excelentní (vyjma digitálních triků). A pokud se vám filmy od Marvelu líbí a jste spokojeni s tím, jakým směrem se ubírají, představuje návštěva snímku v podstatě sázku na jistotu.