10. 5. 2016

Jak přežít single (How to Be Single) – Recenze – 60%

Alice (Dakota Johnson z Padesáti odstínů šedi) si po čtyřech letech vztahu přestane být jistá sama se sebou a navrhne přítelovi krátkou pauzu (během níž se např. vyspí s náhodným barmanem), jenže přítel si během tohoto oddechového období stihne najít nějakou jinou známost a Alice zůstane single napospas New Yorku.

Jak přežít single (How to Be Single) – Recenze
Zdroj fotek: freeman-ent.cz

Trailer vypadal jako typická podprůměrná hollywoodská komedie, ve které hraje hlasitá hudba, hrdinky hodně výskají a jeden trapný humor střídá druhý, takže v podstatě odpudivě. Celkově je však snímek Jak přežít single relativně příjemnou nenáročnou záležitostí, která je akorát hodně roztěkaná a nemá jasno v tom, kterým směrem by se chtěla vydat. Místy by chtěla být chytrou romantickou komedií s propracovanými postavami, jindy se zas tváří jako přesný opak – normální přihlouplá komedie s karikovanými figurkami a nepřesvědčivými zvraty.

Její režisér Christian Ditter předtím natočil zdařilé S láskou, Rosie (a ještě předtím točil v Německu dětské hrané filmy s mimořádně legračními názvy, jako třeba Krokodýlové z předměstí nebo Viking Vicky a poklad bohů). Také jde o adaptaci stejnojmenné knihy (opravdu velmi, velmi, velmi volnou) a na scénáři filmu mimo jiné pracovala scenáristka snímků Navždy spolu a Až tak moc tě nežere – a právě onen druhý zmíněný Jak přežít single připomíná ze všeho nejvíc.

Hlavní hrdinka se přitom snaží zůstat single co nejkratší možný čas a porůznu si hledá nové partie, dokud nezjistí, že by měla zkusit být aspoň chvíli opravdu sama a ujasnit si, co vlastně chce, než aby se za každou cenu narychlo hnala do nového vztahu. Opakem je její starší sestra (Leslie Mann), která si coby úspěšná doktorka už zvykla na to být bez partnera, ale chtěla by dítě, a pak jí krátce po úspěšném umělém oplodnění život přihraje do cesty extrémně sympatického chlapíka, na což v podstatě není připravená.

Jak přežít single (How to Be Single) – RecenzeObě tyto navzájem propletené linie jsou skutečně velmi slibné, obě herečky jsou dobře obsazené a role jim sedly, i ti muži, které potkávají, jsou zajímaví, a i jejich dialogy jsou vlastně docela ze života a působí pravdivě a přirozeně. Napsané, zahrané i natočené je to poměrně zručně, díky čemuž řada momentů ve filmu až překvapivě slušně funguje.

Bohužel jsou do toho dost neobratně nacpané ještě další dvě ženské postavy, jež jsou už podstatně slabší. Podzápletka s Alison Brie v roli zoufalé hysterky se závislostí na internetových seznamkách jde mimo už jen proto, že nijak dějově nesouvisí s ničím ostatním, dotyčná postava se s ostatními hrdinkami vůbec nesetká a zná se jen s oním barmanem z prvního odstavce, do jehož podniku chodí kvůli wi-fi zdarma. V příběhu sice slouží k tomu, aby si i ten barman uvědomil, co dělal do té doby špatně, leč ona samotná zaprvé není vůbec sympatická a zadruhé ani není jasná její motivace – sice úplně hladově lační po tom s někým chodit, ale pohledným barmanem za vděk nevezme. Problém může být v nedostatku prostoru, který její postava má, a jehož větší množství by divákovi pravděpodobně pomohlo se k ní víc přiblížit.

Naopak až příliš velké pole působnosti pro sebe získala Alicina kamarádka v podání Rebel Wilson, jejímž úkolem je především neustále trousit vulgární sexuální narážky, chovat se promiskuitně, natřásat se v klubech, vytahovat si lahve šampaňského z dekoltu a ráno se probouzet v cizích bytech bez vzpomínky na to, jestli vůbec minulou noc došlo k sexu, což působí v jinak celkem klidné a pocitově budované atmosféře filmu dost agresivně.

Nerozhodnost filmu, jestli chce být spíš romantická komedie nebo jen normální komedie, a nakolik chce být vztahově pravdivý či komediálně nerealisticky stylizovaný, je hodně poznat, neb se v něm tyto přístupy dost tlučou. V jednu chvíli podléhá typickým žánrovým klišé, jindy zas klišé záměrně narušuje a spiklenecky pomrkává na diváky (což je v případě jistých konkrétních vtipů ohromně osvěžující). Chtěl by mít přirozeně plynoucí a psychologicky motivovaným chováním hrdinek posouvaný děj, který je ale zároveň zaplněn nevěrohodnými scénáristickými berličkami v podobě z prstu vycucaných vztahových nedorozumění a krizí, kdy někdo před někým nepochopitelně zatají své těhotenství, nebo se někdo s někým vyspí ne proto, že by chtěl, ale protože to vyplývá z nějakého nesmyslného matematického algoritmu o množství vypitého piva na osobu.

Nenechal bych se však zviklat uřvaností a trapností traileru, protože komedie Jak přežít single je lepší, než jak ji prezentují propagační materiály. Je hodně nevyrovnaná a má spoustu chyb, ale i řadu moc povedených míst. A to pozitivní naštěstí převažuje nad tím negativním.