1. 7. 2017

Pěkně blbě (The Big Sick) – Recenze – 60%

Snímek Pěkně blbě způsobil rozruch už na festivalu Sundance, kde se mu dostalo nebývale vřelých ohlasů, kritických i diváckých. Nyní je k vidění na festivalu v Karlových Varech, kde byl uveden coby zahajovací film, a v polovině července vstoupí i do běžné české distribuce. Jde o nezávislou americkou romantickou komedii, byť s výraznou pákistánskou příchutí.

Hlavním hrdinou je totiž Pákistánec Kumail, narozený v Americe, živící se jako stand-up komik a řidič Uberu. Jednoho večera se dá dohromady s mladou Američankou Emily, kterou sbalí na baru krátce po svém komediálním vystoupení. Po pěti měsících vztahu ale dojde mezi oběma partnery k hádce kvůli tomu, že Kumail před svými rodiči existenci Emily doposud tajil, jelikož jeho matka se mu snaží v souladu s muslimskými tradicemi dojednat nějakou pákistánskou nevěstu, neustále mu dohazuje různé vhodné nápadnice a cizí ženu by neschválila, což Kumail před Emily zamlčel. Následující den Kumail obdrží telefonát z nemocnice, že Emily má nějakou infekci na plicích a musí být stabilizována v umělém kómatu…

Pěkně blbě (The Big Sick) – Recenze
Zdroj fotek: aerofilms.cz

Najednou se Kumail nachází v bizarní situaci, kdy se Emily ocitá v kómatu, doktoři nedokáží specifikovat, jakou nemocí trpí, takže se to kóma protáhne na několik týdnů, a Kumail je po celou dobu konfrontován s rodiči Emily, které vidí poprvé v životě, a kteří se na něj netváří zrovna dvakrát vlídně. A Kumailovi rodiče netuší vůbec nic, takže mu nadále dohazují adeptky na potenciální snoubenky.

A teď přijde roztomilá pointa – film Pěkně blbě je natočen podle skutečné události, která se stala představiteli hlavní role, skutečnému americko-pákistánskému komikovi Kumailovi Nanjianimu, jenž ve filmu hraje sám sebe, a zároveň je autorem scénáře, který psal dohromady se skutečnou Emily. Všechny ostatní postavy (včetně Emily) nicméně ve filmu ztvárnili jiní herci (zřejmě proto, že jejich reálné předobrazy buď nejsou dobří herci, nebo to nejsou žádní fešáci). Do příběhu pak oba životní partneři kromě ústřední zápletky s kómatem dokázali vtisknout i spoustu rozverných detailů ze svého soukromí, jež nejsou romantickým výplodem jejich fantazie, ale jde o reálně prožité zážitky. Třeba Emilyino pokřikování po Kumailovi během jeho vystoupení, díky němuž se s ním seznámila.

Pokud si ovšem odmyslíte onu mile sympatickou historku o vzniku filmu, zůstane jen obyčejná a zcela standardní nezávislá komedie, jakých existují stovky, a která je ještě navíc jen průměrně vtipná. Drobná odlišnost spočívá jen v neobvyklé pákistánské tématice, takže o Pákistánu se toho dozvíte celkem dost, i o jeho kultuře a zvycích, které jsou naštěstí univerzálně srozumitelné (hrdinovi hrozí, že když se vzepře snaze rodiny o domluvení jeho sňatku s pákistánskou dívkou, tak ho matka vydědí). Příjemným osvěžením jsou i vtipy na téma muslimských teroristů.

Pěkně blbě (The Big Sick) – Recenze

Jinak co se vtipnosti filmu týče, tak jde spíš o snímek úsměvný, než že by v něm bylo čemu se smát nahlas. Spousta humoru se totiž točí kolem faktu, že několik postav ve filmu se živí jako jevištní komici, kteří ale nejsou vtipní. To je oxymóron, na němž byl vystavěn např. film Komici režiséra Judda Apatowa (který je producentem Pěkně blbě), který také vyprávěl o stand-up komicích, jimž se pro svůj nedostatek vtipnosti nedaří nikde pořádně uchytit. Komici nicméně balancovali na hraně mezi přisprostlou komedií a vážným existenciálním dramatem, zatímco Pěkně blbě se snaží být žánrově mnohem sevřenější romantickou komedií, která o vážných tématech vypovídá s lehkým humorem a ze všeho nejvíc se snaží dojmout, což se jí nedaří úplně tak, jak si asi tvůrci představovali.

Za nejlepší prvek filmu tak lze v první řadě považovat herecké výkony, kdy Kumail a jeho herecká partnerka Zoe Kazan tvoří uvěřitelné duo sympatických loserů, a jejichž rodiče jsou taktéž velice věrohodní (zejména Holly Hunter a Ray Romano coby rodiče Emily), a v druhé řadě potenciální interpretaci toho, že onou infekcí v těle Emily je ona Kumailova lež, která jí bude trápit, dokud Kumail svou vinu nevykoupí. Ke zdaleka nejzajímavějším událostem z celého filmu dojde v jeho poslední třetině, kdy přibude konfrontací mezi hrdiny a navíc se začne pracovat s motivem odlišných perspektiv dvou postav, z nichž jedna strávila několik posledních týdnů v bezvědomí, leč zpracováno je to jen velmi povrchně. Nakousnutá a nedořečená témata pak film alespoň částečně dořekne prostřednictvím závěrečných titulků, jež jsou doprovázeny výmluvnými fotografiemi Kumaila s jeho reálnými příbuznými.

Nečekejte žádný zázrak, Pěkně blbě je úplně normální, lehce nadprůměrná nezávislá romantická komedie, která se však od stovek konkurentů odlišuje tím, za jakých okolností vznikala, a s jakou bezelstností a upřímností je prezentována.