6. 6. 2018

Debbie a její parťačky (Ocean´s 8) – Recenze – 60%

Pamatujete si na filmovou trilogii Dannyho parťáci, kde hlavního hrdinu Dannyho Oceana hrál George Clooney? Tak ve filmu Debbie a její parťačky je hlavní hrdinkou jeho sestra Debbie Ocean (Sandra Bullock), která má stejně jako on podvodnictví a krádeže v krvi. Čím větší, tím lepší.

Zápletka je konkrétně o tom, že jakmile Debbie propustí pod podmínkou z vězení, kam se dostala kvůli svému bývalému přítelovi, tak dá dohromady partu osmi žen a rozjede s nimi velkolepou loupežnou akci, kterou plánovala za mřížemi přes pět let. V krádeži náhrdelníku v hodnotě 150 milionů dolarů během ostře sledovaného módního gala-večera jí má pomoci její nejlepší kamarádka (Cate Blanchett), hackerka (Rihanna), módní návrhářka (Helena Bonham Carter), expertka na diamanty (Mindy Kaling), profesionální zlodějka (Awkwafina), nastrčená organizátorka (Sarah Paulson) a nic netušící modelka, která bude mít ten náhrdelník v průběhu večera na sobě (Anne Hathaway).

Debbie a její parťačky (Ocean´s 8) – Recenze

V podstatě nelze mít nic moc proti něčímu rozhodnutí natočit ženskou variaci na Dannyho parťáky, protože kdyby někdo natočil zlodějskou krimikomedii s osmi ženskými v hlavních rolích a nazval by to jinak, stejně by to lidi k Dannyho parťákům přirovnávali a přiznaný derivát aspoň přitáhne víc pozornosti. To, že se nepovedl ženský remake Krotitelů duchů, ještě neznamená, že se to nemůže povést jindy s něčím jiným, hlavně když to bude dobře natočené, napsané a zahrané.

No a film Debbie a její parťačky je rozhodně poměrně dobře natočený, napsaný i zahraný, ale zas nijak zvlášť výjimečně dobře na to, aby nepůsobil jako pouhý odvar ze svého přiznaného vzoru. Říct, že je tak na úrovni Dannyho parťáků 2 (kteří jsou obecně považováni za nejslabší, leč stále nadprůměrné) je v podstatě pochvala. Nejzásadnější rozdíl je ale v tom, že tam, kde mužští hrdinové byli hlavně elegantní frajeři a loupili, protože z toho měli především požitek, a činili tak s lehkostí a nadhledem, si jejich ženské protějšky hrají na drsné a tvrdé profesionálky, co se tváří strašně vážně, následkem čehož je jejich snaha o humor hrozně těžkopádná a jejich počínání na nějakou lehkost, šmrnc a nadhled prakticky rezignuje.

Zároveň je v době, kdy člověk viděl přinejmenším tři díly Dannyho parťáků a třeba i ještě komediálněji stylizované Loganovy parťáky nebo Focus s Willem Smithem, už trochu málo přijít „jen“ s dobře vymyšleným plánem loupeže, dát dohromady partu, nechat ji ten plán zrealizovat a pak ukázat divákům, že to bylo ještě o něco složitější, než se původně zdálo, a že ty hrdinky jsou ještě důvtipnější a schopnější, než to na první pohled vypadalo, ale už tomu nedodat žádnou další přidanou hodnotu, díky které by z toho byl zážitek, který by se nevykouřil z hlavy pár hodin poté, co na dvě hodiny poměrně slušně zabavil, ale nic víc. Možná je to i tím, že režisérem a spoluautorem scénáře je muž, Gary Ross, který natočil mimo jiné první Hunger Games nebo Městečko Pleasantville. Režíruje technicky bezchybně a celkem mu to i energicky šlape, ale je to jen taková prázdná nápodoba, neschopná žít vlastním životem.

Pramálo života je i v samotných hrdinkách, povětšinou bohužel jednorozměrných, o kterých se toho divák nedozví moc a nepřilnou mu tudíž příliš k srdci. Nejzajímavější z nich je nakonec Anne Hathaway, která navíc jako jediná předvádí takový herecký výkon, který aspoň trochu utkví v paměti. Na nějaká camea herců z Dannyho parťáků nečekejte (pouze George Clooney se párkrát mihne na fotografii), místo nich se ve filmu sem tam mihnou různé reálné ženské celebrity.

Každopádně jen proto, že v hlavním obsazení figurují výhradně ženy, zápletka se točí kolem módy, šperků a módních návrhářů a tvůrci cílí víc na ženské publikum, tak to rozhodně neznamená, že si Debbie a její parťačky nemohou užít i muži. Nejde o výhradně ženský film, stejně jako Dannyho parťáci nikdy nebyli čistě mužská záležitost. Nicméně jde o film, který nemá absolutně čím překvapit, je jen průměrně zábavný a de facto jen naplňuje očekávanou šablonu, která se ani nesnaží čímkoli vybočovat. Další pokračování jsou zřejmě v plánu, tak uvidíme, jakým směrem se Debbie a její gang podaří posunout.