20. 6. 2018

Jurský svět: Zánik říše (Jurassic World: Fallen Kingdom – Recenze – 60%

Tři roky po událostech z Jurského světa se na ostrově Isla Nublar probouzí sopka, tudíž podruhé v historii hrozí vyhynutí dinosaurů. Claire a Owen (Bryce Dallas Howard a Chris Pratt) jsou osloveni milionářem Benjaminem Lockwoodem (James Cromwell), bratrem Johna Hammonda – toho Hammonda, který vytvořil první Jurský park – s plánem evakuovat z doutnajícího ostrova co nejvíc druhů dinosaurů na jiný ostrov, kde by mohli žít ve volném výběhu. Oba hrdiny pak doprovází ustrašený a nepraktický IT specialista (coby komická postava) a o něco praktičtější bioložka a doktorka (coby silná ženská postava), aniž by kdokoli z nich tušil, že se stali oběťmi podrazu.

Jurský svět: Zánik říše (Jurassic World: Fallen Kingdom – Recenze

Jurský svět: Zánik říše natočil původem španělský režisér J.A. Bayona, mimo jiné tvůrce komorního fantasy dramatu Volání netvora: Příběh života a ještě komornějšího hororu Sirotčinec, a na výsledku je to celkem vidět:

• V divoké přírodě dinosauřího výběhu se odehrává naprosté minimum filmu. Místo toho je zápletka uzpůsobena tomu, aby většina děje mohla probíhat uvnitř honosného milionářského sídla a jeho podzemních prostorách. Film je tudíž výrazně ochuzen o dinosauří přirozené prostředí a z něj plynoucí mnohé dobrodružné prvky a má i podstatně jinou atmosféru než všechny ostatní díly série – jde v podstatě o naháněčku s dinosaury v podzemních chodbách, pokojích a na střeše jednoho velkého baráku.
  • Snímek obsahuje překvapivé množství nečekaných hororových lekaček, které jsou kvalitnější než v leckterých plnohodnotných hororech. Oproti tomu vyloženě napínavých a nervy drásajících scén kupodivu není tolik, přestože je film rozhodně plný situací, kdy jde hrdinům o život, ale zachrání se doslova v poslední vteřině.
  • Film je celkem brutální, takže v něm dinosauři nelítostně cupují lidská torza, ukusují jim končetiny a trhají oběti na kusy, nicméně bez krve a detailů, aby to mohlo být mládeži přístupné.

Samozřejmě platí, že z hlediska digitálních triků je Jurský svět: Zánik říše na nejvyšší možné úrovni, má skvělou kameru, výborně se v něm pracuje se stíny a světlem, má i dobrou hudbu a zkrátka po technické stránce je všechno nadstandardní až skvělé. Bayona sice nezapře, že si nepotrpí na velkolepost a není žádný megaloman (akční scénu s výbuchem sopky v první třetině filmu nemá v tomto směru nic dalšího šanci překonat), ale vzhledem k celkově komornějšímu námětu byl smysluplnou volbou a pod jeho taktovkou film působí dostatečně zábavně, přestože s tím budováním napětí to rozhodně není žádná sláva.

To, že děj filmu je dementní a nelogický skrz na skrz (začíná to už nápadem postavit extrémně nákladný park s dinosaury na ostrově s potenciálně aktivní sopkou a zahrnutím postavy doktorky, která sice má ošetřovat dinosaury, ale žádného na vlastní oči nikdy neviděla) je také víceméně nepřekvapivé. Kdovíjak inteligentní a chytře vybroušený příběh stejně nikdo nečekal a výsledek je hloupý tak nějak v rámci přijatelných mezí. Mnohem více diskutabilní je podivné rozhodnutí tvůrců přesídlit děj z atraktivního prostředí bujné džungle do mnohem méně atraktivního prostorného domu s podzemním bunkrem.

No ale pak je tu ještě jedna věc, která je naopak stupidní úplně extrémně, a to je posledních zhruba deset minut filmu, které se skokově přenesou z režimu „přijatelně hloupé“ do režimu „totálně retardované“, a které jdou svým vyzněním zcela proti duchu všech předchozích jurských filmů a staví je na hlavu takovým způsobem, že není nemístné mluvit takřka o znesvěcení. O konkrétních věcech samozřejmě nejde mluvit bez prozrazení finále příběhu, proto jej na konci recenze vyzrazuji pro zájemce v části označené jako „spoilery“.

Jurský svět: Zánik říše je zajímavým odklonem od série, který rozhodně dokáže potěšit v rámci toho, co se od něj dalo očekávat, a naopak velmi zklame v tom, co se od něj nečekalo. Není sice kdovíjak epický či spektakulární, ale zas to není o tom, že by v něm nebylo na co se dívat a že by si diváci nepřišli na své – pořád je to drahý letní blockbuster se spoustou triků, k němuž se popcorn jeví jako doplněk více než vhodný. Přihlouplý sice je, nicméně dá se to omluvit. Ale těch posledních příšerných deset minut se už omluvit nedá.

P.S. Jeff Goldblum je ve filmu asi třicet vteřin a jenom sedí na židli.

P.P.S. Po skončení závěrečných titulků je ještě jedna krátká scéna, ale víceméně zbytečná.

SPOILERY – SPOILERY – SPOILERY – SPOILERY – SPOILERY – SPOILERY!!!!!!!!!!!!

Dinosauři jsou v podzemí milionářova sídla drženi v klecích, kde jsou draženi coby účinné zbraně pro armádní účely. Claire a Owen se tomu snaží zabránit, v čemž jim pomáhá milionářova zhruba osmiletá vnučka.

V jednu chvíli se tato vnučka dozví, že není milionářovou skutečnou vnučkou, nýbrž jejím klonem – skutečná vnučka totiž zahynula se svou matkou při autonehodě a milionář se rozhodl naklonovat si ji z jejího DNA, podobně jako dinosaury. Tato skutečnost se po zbytek filmu už nijak neřeší, je to jen letmo zmíněno.

Hrdinům se podaří překazit dražbu a zabít nejkrvelačnějšího zmutovaného dinosaura, který jim šel po krku. U ostatních klecí nicméně uniká jedovatý plyn a hrozí, že všichni dinosauři pomřou.

Claire má v tu chvíli dvě možnosti – buď pomocí červeného tlačítka vypustit dinosaury na svobodu a zachránit je tím, nebo nechat klece zavřené a zabránit tomu, aby dál zabíjeli, byli zneužíváni lidmi a existovali navzdory Božímu záměru. Rozumně překoná své vlastní přesvědčení a rozhodne se klece neotevřít.

V tu chvíli ale zmáčkne tlačítko ta osmiletá holčička, protože jelikož je ona klon, tak soucítí i s ostatními klony, a vypustí na svobodu všechny dinosaury včetně masožravých raptorů a T-Rexe, kteří nejprve sežerou všechny zbývající (dosud nesežrané) záporáky a následně se vrhnou do hlubin lesa. Tahle stupidní scenáristická berlička s klony má za následek to, že ta holčička de facto způsobí smrt přinejmenším stovek nic netušících lidí.

Závěr filmu se přesto kupodivu snaží vidět situaci pozitivně a završuje děj vřelými a smířlivými slovy Jeffa Goldbluma, který vysvětluje, že jsme vstoupili do nové éry jurského světa, v němž budou lidé a dinosauři žít ve vzájemné pospolitosti. Film končí záběrem na raptora, jak stojí na úpatí kopce před probouzejícím se městem (a pravděpodobně přemýšlí, koho si dá k snídani).

Takže pro shrnutí – celá série Jurský park/Jurský svět je založená na pravidlu, že dinosauři (zejména ti masožraví) musejí být nutně v zabezpečených výbězích, protože když uniknou na svobodu, tak má hodně lidí zásadní problém. Závěr Jurského světa: Zániku říše ale naopak tvrdí, že mít dinosaury pobíhající volně po světě je vlastně přirozené, protože se neliší od jiných zvířat. WTF WTF WTF.