20. 6. 2016

Centrální inteligence (Central Intelligence) – Recenze – 50%

Vybíjená (2004) byla fajn a Millerovi na tripu (2013) byli dokonce moc fajn. Nyní americký režisér Rawson Marshall Thurber natočil Centrální inteligenci, akční buddy komedii ve stylu Křižovatky smrti nebo Policajta z Beverly Hills.

Bob (Dwayne Johnson) je elitní agent CIA. Calvin (Kevin Hart) je obyčejný účetní. Přesto je proti své vůli zatažen do nebezpečných honiček s jinými agenty, se zabijáky a s teroristy, protože on jediný může Bobovi pomoct rozšifrovat tajné souřadnice v účetních protokolech, díky nimž Bob bude moci očistit své jméno.

Centrální inteligence (Central Intelligence) – Recenze

Z výše zmíněných tří Thurberových filmů je Centrální inteligence bohužel nejslabší, protože je hrozně nevyrovnaná, komediálně nedotažená a spousta dobrých či zajímavých nápadů je v ní ponechána rozdělaná na půli cesty, řada dalších přišla zcela nazmar a opravdu dobré vtipy nebo místa, kde by se člověk mohl od srdce zasmát, se dají spočítat na prstech obou rukou, což je na bezmála dvouhodinovou komedii zatraceně málo.

Záměrem jistě bylo si trochu pohrát s charaktery obou hrdinů a jít mírně proti očekáváním. Takže Bob je sice namakaný tvrďák, kterému nedělá problém postavit se s holýma rukama čtyřnásobné ozbrojené přesile, ale zároveň má rád jednorožce a Twilight. Calvin je legrační úředník a hraje ho černošský komik, co neustále mele pantem, avšak z těch dvou je právě on ten příčetný a rozumný, co by raději dvakrát měřil, než jednou řezal, a seriózně vedl spořádaný život ve spořádané práci, zatímco Bob se chová jako šílenec. Není to sice úplné prohození rolí, ale snaha o inovaci se cení.

Humor se tvůrci snaží dolovat i z toho faktu, že oba hrdinové jsou bývalí spolužáci ze střední školy, kde překvapivě právě Bob byl za obtloustlého otloukánka a Calvin za největší hvězdu, ale to zůstalo vytěženo opravdu minimálně.

Zápletka je totálně dementní, a tudíž je poměrně překvapivé, že různé její aspekty jsou poměrně složitě (a zbytečně) vysvětlovány. Děj rozhodně není chytrý a je zbůhdarma natahován (evidentně improvizovaným) slovním humorem obou hrdinů, který je k smíchu skutečně jen málokdy a ještě je místy orientován na jisté fenomény v popkultuře, které český divák nemusí znát. Když Calvin připodobňuje Boba k Herkulovi, má to být zřejmě vtipné díky tomuto. Když Bob udělá narážku na zpěvačku Taylor Swift, tak to má být patrně vtipné díky tomuto. Docvaklo by vám to všem?

Jinak Dwayne Johnson je dobrý komik a Kevin Hart je překvapivě snesitelný a oba se snaží, nicméně stejně nezamaskují ten fakt, že ve filmu jsou i několikaminutové pasáže, v nichž se neděje ani neříká nic legračního a humor tím pádem zcela absentuje. V některých místech se pokusy o humor zcela míjí účinkem (veškerá šikana), jindy zas vyznívá trapně (závěr na srazu). Pokud se diváci mnohem hlasitěji smějí při závěrečných titulcích u pokažených záběrů, než u filmu samotného, tak je něco špatně.

Centrální inteligence je nekonzistentní komediální směsí, která obsahuje ledacos vydařeného, ale vyvažuje to stejnou porcí nevydařeného, a výsledkem je ničím neurážející, avšak také ničím neoslňující průměr. Kvalitního humoru je málo, zbytečných scén spousta. Obdařená lepším scénářem a zkrácena o dvacet minut by utíkala mnohem lépe a zábavněji.