24. 3. 2014

Ona (Her) – Recenze – 80%

Hlavní hrdina Theodore (Joaquin Phoenix) žije v Los Angeles, pracuje ve firmě specializující se na psaní dopisů za lidi, kteří je nemají čas psát, a nachází se ve finální fázi rozchodu se svou ex-manželkou (Rooney Mara). Když se na trhu objeví pokročilý operační systém s mimořádně vyvinutou umělou inteligencí, zkormoucený a melancholický Theodore vytvoří ve svém počítači bytost Samanthu. Ta obrátí jeho život naruby a probudí v něm novou vlnu energie a radosti – je totiž milá, vtipná, chápavá, intuitivní a rozumí lidským emocím a pocitům (a mluví hlasem Scarlett Johansson). Oba se do sebe zamilují a začnou si nevšední partnerský vztah…

Ona

Film Ona režiséra Spikea Jonzeho (Adaptace, V kůži Johna Malkoviche) se odehrává v blízké budoucnosti, která působí velice přirozeně, uvěřitelně a jen mírně futuristicky. Jako by to v Los Angeles (trochu říznutém Šanghají) opravdu mělo za nějakých 15-20 let takhle vypadat. Veškeré technologie ve filmu zobrazené jsou v podstatě variacemi na něco, co známe už dnes, akorát jsou dotažené o něco dál. Je to roztomilé a až překvapivě realistické. Týká se to designu budov, stylu oblékání, počítačových her, možností moderních technologií, změn v lidském chování atd.

Samantha je v příběhu přítomna jen hlasem, nicméně se chová jako skutečná žena s opravdovými city a emocemi. Neexistuje fyzicky, ale to je to jediné, co ji omezuje. Systém, na jakém funguje, není v průběhu filmu záměrně příliš vysvětlován a ani to není podstatné. Dokud se láska mezi člověkem a programem v počítači pohybuje v rámci uvěřitelnosti a funguje pro diváka, není důvod šťourat se v detailech. V tomhle ohledu snímek představuje absolutní vítězství Spikea Jonzeho v nastavování zrcadla současné společnosti, která se stává pomalu závislou na moderních technologiích a nahrazuje své vzájemné vztahy a kontakty za vztahy virtuální.

Nejkrásnější na tom je to, že Theodore a Samantha nejsou jediní, kdo ve filmu vede takto nekonvenční romantický vztah. Jak se postupně dozvídáme, je větší počet lidí, kteří si něco začali se svými operačními systémy nebo s operačními systémy svých přátel, přičemž s nimi mají i sex (!), což režisér využil k opravdu originálním a půvabným scénám, které mě překvapovaly svojí promyšleností a fantazií. Navíc na skutečnost, že hlavní hrdina randí se softwarem, reagují různí lidé zcela odlišně. Theodorova ex-manželka ho odsoudí a má ho za chudáka, jeho nejlepší kamarádka a designérka počítačových her (Amy Adams) je touto informací fascinována a kolega v práci po Theodorově přiznání, že jeho holka je program v počítači, nadšeně vyhrkne: „No super, tak já vezmu svoji přítelkyni a můžete jít s náma na dvojrande!“, přičemž následuje scéna jejich společného pikniku v přírodě, kterého se účastní dva muži, jedna žena a kapesní počítač. Roztomilé.

Ona

Přestože z hlediska žánru film spadá do kategorie sci-fi, je to především romantický a dojemný příběh o lidských vztazích, emocích a pocitech, jehož hrdinové se chovají velmi inteligentně a rozumně, logicky uvažují a velmi přirozeně reagují na to, co se okolo nich děje. V dnešní době je to spíš vzácnost. Scénář si napsal Spike Jonze sám, přičemž jde o jeho první samostatný scénář k celovečernímu filmu. Povedl se mu skvěle.
Vynikající je i Joaquin Phoenix v hlavní roli, který prakticky nesleze z plátna. Díky němu (a Scarlett Johansson) romantická zápletka funguje, jak má. Obávám se, že český dabing udělá z tohoto filmu něco strašného.

Příjemný je i ten fakt, že snímek obsahuje i poměrně vulgární humor a postavy v něm se chovají velmi upřímně a otevřeně. Působilo to na mě sympaticky a opravdově. Nestává se moc často, abych měl z nějakého filmu tak příjemný pocit.

Co bych ovšem filmu vytkl, je nedostatek tempa a poměrná rozvláčnost, která je na stopáži přesahující dvě hodiny celkem znát. Kdyby jeho děj ubíhal jen o trochu rychleji a podařilo se tak vyšetřit nějakých dvacet minut, byl bych maximálně spokojený a měl bych chuť film hned vidět znovu. Týká se to především závěrečné třetiny, která je už víceméně schematická a konvenční, zatímco dosavadní zbytek filmu byl zábavný a svěží.

Ona je originální a velmi současný film, který lze vřele doporučit. Jeho tvůrce je inteligentní, má představivost, schopnosti i talent a je skvělý filmař. Dal si na svém filmu záležet a vytvořil něco neobvyklého, pozoruhodného a chytrého. Díky mu za to.