16. 3. 2014

(Ne)zadaní (That Awkward Moment) – Recenze – 40%

Jason, Daniel a Mikey (Zac Efron, Miles Teller, Michael B. Jordan) jsou nerozluční kamarádi. Zatímco Jason a Daniel spíš děvkaří a nezávazný životní styl jim vyhovuje, Mikey je šťastně ženatý. Pak ho ale manželka nečekaně požádá o rozvod, a aby netruchlil, že je zase single, jeho kamarádi se s ním dohodnou, že budou single taky. Jenže to netrvá dlouho a oba se osudově zamilují.

(Ne)zadaní

Zápletka je tedy o tom, že oba si začnou seriózní vztah (a Mikey začne znovu spát se svou ex-manželkou), ale všichni tři tuto skutečnost před ostatními tají, aby před nimi neztratili tvář a neporušili dohodu. Takže se chovají jako vylízaní kreténi a hajzlové, kteří se dopouštějí naprostých zhovadilostí (např. když Jasonově přítelkyni zemře otec, tak s ní nejde na pohřeb, protože by tím dal svým kamarádům najevo, že je ve vztahu). Z toho samozřejmě vznikají různá nedorozumění a uměle vyvolané partnerské krize, které pak chlapci zažehnávají cukrkandlově romantickými gesty. Jinými slovy – děj je strašný.

(Ne)zadaní jsou režijním debutem Toma Gormicana, který ho natočil podle vlastního scénáře. A je to debut velice nevyrovnaný. Na jednu stranu by chtěl být jemnou komedií s lehkým romantickým humorem, ale pak přijde gag na téma „masturboval jsem s nějakým krémem a nevšiml jsem si, že to je samoopalovací krém, takže mám oranžový penis“. Chtěl by se na vztahy dívat s nadsázkou a s vtipem, komické pasáže jsou v něm ale promíchány se scénami poměrně seriózními a prostými jakéhokoli humoru, kde někdo má depresi, případně je nešťastný, případně jinak trpí. Zack Efron hraje postavu, která má ve filmu dospět a uvědomit si ty pravé životní hodnoty, zatímco Miles Teller neustále pronáší teenagerské vulgární vtípky o kuřbě a sraní. Pokud bylo tvůrčím záměrem skloubit komedii a drama, tak se to bohužel moc nepovedlo.

Herci předvádějí celkem adekvátní herecké výkony a představitelé ústřední pánské trojice spoustu svých dialogů zřejmě improvizovali – kupodivu u toho ale nejsou vůbec vtipní. To ostatně platí pro celý film, že na komedii nabízí příliš málo funkčního humoru. Vlastně jsem se za celou dobu zasmál nahlas jen dvakrát, mimo jiné ve chvíli, kdy na kultivovanou oslavu narozenin své přítelkyně, na které jsou přítomni i její rodiče, dorazí Zac Efron s obrovským připínacím penisem vystrčeným z kalhot v domnění, že jde o maškarní party s jejími kamarádkami. (Zajímavá by byla úvaha na téma, jestli si toto nádobíčko navlékl až těsně před vstupem na oslavu, nebo jestli byl takto upravený už při cestě tam, nicméně film tento geniální gag nijak nerozvádí.) Škoda, že ty nejlepší scény (včetně této) jsou obsaženy už v traileru. Všechny ostatní vtipy jsou totiž na jedno brdo a často nevtipné, v horších případech křečovité.

(Ne)zadaní

V Americe dostal snímek přístupnost R (do sedmnácti bez doprovodu nepřístupno) a u nás je přístupný od patnácti. Je to ale způsobeno výhradně pitím alkoholu a vulgární mluvou (a jedním umělým penisem), v ostatních ohledech jsou (Ne)zadaní mnohem méně odvážní než libovolná teenagerská komedie. Např. v nich vůbec není nahota (když nepočítám nahotu Zacka Efrona).

Mnohem větším nedostatkem je ale ona zmíněná nevtipnost, stupidita hlavní zápletky a nedostatečně vytěžené charisma hlavních hrdinů. Ohraná a nekonzistentní romance o tom, že i kluci mají city, je v tomto případě nemastnou, neslanou a obecně předvídatelnou vyprávěnkou, která mezi ostatními zástupci svého žánru (Prcičky, Kamarád taky rád…) ostudu sice neudělá, nicméně v porovnání s nimi tvoří lehce zapomenutelný a nepříliš výrazný kousek.