8. 7. 2016

Než jsem tě poznala (Me Before You) – Recenze – 70%

S americkými romantickými dramaty je ta potíž, že se dají snadno odepsat a zavrhnout, častokrát i předem, aniž by je člověk viděl. Tuctových a přihlouplých láskyplných hollywoodských limonád totiž už každý viděl nespočet, takže není divu, že jakmile se objeví nějaký další dokonale všední a obyčejný zamilovaný plakát propagující film natočený podle populární knižní předlohy, je k němu přistupováno s rezervou. Drama Než jsem tě poznala se nicméně poměrně vydařilo, ačkoli s romantickými šablonami pracuje hodně a taktéž dle očekávání obsahuje řadu předpokládatelných, zaručeně slzopudných elementů, jako jsou svatby, mořské pláže, koncerty vážné hudby a umírání v mladém věku.

Než jsem tě poznala (Me Before You) – Recenze
Zdroj fotek: forumfilm.cz

Hlavní hrdinkou je obyčejná dívka z malého městečka Louise (Emilia Clarke), která po vyhazovu z pekařství přijme místo opatrovnice mladého milionáře-ochrnutého vozíčkáře Willa (Sam Claflin). Po počáteční nevraživosti se z obou stanou přátelé. Will je však připraven ukončit svůj život, jenž pro něj ztratil smysl, leč Louisa je odhodlaná jeho rozhodnutí za každou cenu zvrátit. A pak také samozřejmě láska…

Přestože se snímek drží jasného romantického schématu, které se odvíjí přesně tak, jak čekáte, a může skončit prakticky pouze jednou ze dvou nabízených možností, a zcela mu tím pádem schází momenty překvapení, tak ho lze doporučit, protože není až tak hloupý, jak byste od hollywoodského dojáku čekali, je velmi slušně natočen režisérkou Theou Sharrock a zdařile adaptován do scénáře přímo autorkou původního románu. Všechno v něm hezky kompaktně sedí pohromadě, nic příliš nevyčnívá, žádná scéna není vyloženě nadbytečná, není to ani tak brutálně ubrečené jako Hvězdy nám nepřály, ani tak k uzoufání nudné jako Nekonečná láska. Je to filmová romantika přirozená, nenucená, příjemná na pohled, neubíjející diváka vykonstruovaností, křečovitostí, přílišným týráním srdečního svalu, ani trapnými prázdnými dialogy.

Na druhou stranu je v ní všechno až příliš rychle hotové, takže třeba vedlejší linii zabývající se vztahem hlavní hrdinky a jejího přítele Patricka (Matthew Lewis) by bylo férové věnovat trochu víc času. Will je pohádkově bohatý a má prostředky k tomu si užívat, přičemž z jeho utrpení, které by pomohlo divákovi pochopit jeho motivaci k dobrovolnému podstoupení eutanázie, nevidíme takřka nic.

Emilia Clarke není dvakrát dobře obsazená, neboť hrát postavu Louisy byl v jejím případě poněkud nevděčný úkol, a třeba taková Lily Collins nebo Anna Kendrick by to zvládly pravděpodobně lépe. Louisa je totiž svérázná, trochu bláznivá, originální a výstřední holka, co absolutně neumí skrývat emoce a jejíž povaha jde ruku v ruce s jejím šatníkem, přeplněným křiklavě výraznými barvami v netušených kombinacích. Herečka, známá především ze seriálu Hra o trůny, kde ztvárňuje postavu vlastností zcela opačných, má tudíž v Než jsem tě poznala problémy s přehráváním, kdy zejména její práce s obočím, jež nikdy nepostojí v klidu na místě, se po chvíli stane poněkud iritující.

K ostatním však příliš připomínek mít nelze a ani k filmu samotnému, na nějž se muži nemusí stydět vyrazit dělat doprovod svým partnerkám a ženy si ho užijí jistě ještě víc, neb je cílen primárně na ně. Přinejmenším je lepší než oba výše zmíněné romantické filmy a než většina romantických adaptací knih od Nicholase Sparkse.