14. 9. 2016

Mechanik zabiják: Vzkříšení (Mechanic: Ressurection) – Recenze – 60%

Pět let starý akční thriller Mechanik zabiják byl podprůměrným béčkem, jež bylo remakem stejnojmenného filmu s Charlesem Bronsonem ze sedmdesátých let. Byl dost hloupý a rutinní a přitom se bral poměrně dost vážně, což mu škodilo. V paměti mi ničím moc neuvízl, kromě Jasona Stathama v hlavní roli profesionálního vrahouna Arthura Bishopa.

Mechanik zabiják: Vzkříšení (Mechanic: Ressurection) – Recenze
Zdroj fotek: freeman-ent.cz

No a jeho aktuální pokračování s podtitulem Vzkříšení je na tom o něco lépe. Německý režisér Dennis Gansel (má za sebou nějaká německá dramata včetně výborného Náš vůdce z roku 2008) totiž zcela změnil atmosféru – oproti jedničce výrazně ubral na vážnosti a dvojku přetavil ve zcela nezávaznou a dementní zábavnou pitomost. Zůstal akorát nasupený Statham v hlavní roli a jeho postava elitního zabijáka se specializací na narafičení vraždy tak, aby zdánlivě vypadala jako nešťastná náhoda.

Děj spočívá v tom, že Arthur se zamiluje do ženy v nesnázích (Jessica Alba), ale unese mu ji zákeřný mafián (nevýrazný Sam Hazeldine), a propustí ji pouze v případě, že pro něj Arthur zlikviduje tři konkurenty, nejobávanější bosse a kriminálníky, k nimž je téměř nemožné se vůbec přiblížit, natožpak je nepozorovaně zabít a zamaskovat to jako nehodu. Takže Arthur cestuje po světě (od Ria přes Thajsko a Austrálii až po Bulharsko) a hodně střílí lidi, zatímco vymýšlí důmyslné plány (a důmyslné pasti), jak ty tři mise dovézt do zdárného konce.

Pochopitelně se počítá s tím, že ty mise jsou úplně idiotské a hlavní hrdina je zdolává úplně idiotskými způsoby, zatímco zabíjí nepřátele po desítkách, je nesmrtelný a kulky se mu vyhýbají. Navíc akce je šťavnatá a je jí dostatek a Jessica Alba má i odpovídající počet scén v bikinách, navíc ty exotické lokace k tomu a Tommy Lee Jones s náušnicí a tetováním ve vedlejší roli, takže o zábavu je víceméně postaráno. Pro přiblížení možná ještě poslouží tato rovnice:

Mechanik zabiják: Vzkříšení (Mechanic: Ressurection) – Rovnice

A k ještě bližšímu pochopení atmosféry lze uvést příklad jedné příznačné akce – po zabití jednoho z cílů se hrdina musí dostat pryč z extrémně hlídaného malajského vězení na skále u moře, v němž se to hemží žraloky. Jak to udělá? Zastrčí do zdi výbušninu schovanou ve žvýkačkách a doutnák ukrytý v cigaretě a namaže se krémem proti žralokům (!), který se v Malajsii pochopitelně běžně prodává v trafikách.

Děj opravdu inteligencí zrovna dvakrát nepřekypuje, na druhou stranu snímek odbíhá celkem příjemně svižně, rozhodně není špatně natočený a především – Jason Statham celý film neuvěřitelně táhne svým charismatem, fyzickou kondicí a místy i hereckým výkonem. Možná bych si v tomhle stylu dokonce nechal líbit i trojku, což by mě po zhlédnutí prvního Mechanika zabijáka rozhodně nenapadlo ani omylem.