22. 9. 2016

Čapí dobrodružství (Storks) – Recenze – 50%

Dřív čápi nosili děti. Teď už to nedělají, protože samozřejmě existují jiné způsoby, jak si dítě obstarat, a hlavně to nebyla vzhledem k typu převáženého zboží úplně snadná činnost. Takže dnes jsou čápi profesionální kurýři a doručovatelé balíčkové služby internetového obchodu Cornestore.com. A nejlepší z nich je čáp Cápek, který aby dosáhl na pozici nového šéfa celé firmy, musí vyhodit Dorotu, jediné dítě, které kdy kvůli zničené doručovací adrese nebylo možné doručit, takže od té doby žije s čápy, a zrovna dospělo do osmnácti let. Bláznivě střelenou, trhlou, ale dobrosrdečnou Dorotu však cápek v den jejích narozenin vyhodit nedokáže, a tak ji uklidí do oddělení dopisů, které již mnoho let zeje prázdnotou.

Jenže co čert nechce – nějakému malému klukovi nechtějí jeho věčně zaneprázdnění rodiče-workoholici povolit sourozence, a tak si chlapec napíše v dopise o bratříčka čápům. Dopis obdrží Dorota, která nedopatřením zapne dávno odstavený stroj na výrobu dětí, a pak je na ní a na Cápkovi, aby se jim podařilo čerstvě nové dítě doručit, než se o tom dozví Cápkův nadřízený a nastane pořádný malér.

Zdroj fotek: freeman-ent.cz

Americký animovaný film Čapí dobrodružství má na svědomí studio, které natočilo mimo  jiné Lego příběh, a natočil ho a napsal člověk, který má za sebou například scénáře k oběma nejnovějším Mupetům, ale také režii dvojice vulgárních komedií Sousedi a Sousedi 2. Čapí dobrodružství kupodivu nepřipomíná nic z toho (na Lego příběh je málo nápadité, na Mupety málo sofistikované a na Sousedy je v něm příliš málo drog) a výsledkem je překvapivě úplně standardní groteska pro děti, úplně zaměnitelná se spoustou dalších, srovnatelná třeba s nedávným Tajným životem mazlíčků nebo s Mimoni.

Především se ale nejedná o typ filmu, u nějž by se vyplatilo byť jen náznakem zamýšlet se nad tím, co se v něm děje, proč se to v něm děje a jestli to dává smysl. Jakmile se totiž zamyslíte nad tím, podle jakých kritérií a jakým způsobem čápi vyrábějí děti, jak je možné, že si dítě může bez problému objednat i malý kluk, a to za zády rodičů, a projde mu to, a jak je možné, že lidská hlavní hrdinka rozumí řeči čápů, případně řeči lidí, když od svého zrození žije jen s čápy, tak je konec a celé se to rozpadá.

Ve filmu, kde se skučící čáp a vřeštící zrzavá holka přetahují o dítě se smečkou vlků, kteří ze svých těl utvářejí formace ve tvaru všemožných dopravních prostředků od ponorky po letadlo, by vás ale takovéto věci stejně neměly moc zajímat.

Horší je, že ani ohledně humoru není moc nad čím plesat. Většina gagů je na úrovni primitivního vrážení do skla a mlácení někoho klackem do hlavy, pochopitelně za vydatného přispění všemožného skučení, vřískání, halekání a žvatlání (přísahal bych, že nejméně třetina všech dialogů je tvořena citoslovci). Pouze pár vtipů se točí kolem mateřských instinktů, případně kolem snahy dospělých porozumět potřebám batolat, a jen občas se dostaví i nějaký inteligentnější vtip, např. v podobě akční scény hlavních hrdinů s komandem tučňáků, jejichž souboj však musí probíhat v naprosté tichosti, aby náhodou neprobudili dítě, co se zrovna podařilo pracně uspat.

Čapí dobrodružství (Storks) – Recenze

Děj není nic moc, protože se vyvíjí stylem „potřebuju doručit dítě – zachovám se jako pitomec – zlomím si křídlo“ a následně „letím podomácku sestrojeným letadlem – zachovám se jako pitomec – letadlo havaruje“. Zkrátka, postavy se nejprve chovají jako idioti, aby následně mohli napravit situaci a být za hrdiny. Navíc bych nechtěl být tím rodičem, jehož potomek si z vlastní vůle objednal u čápů dítě, oni mu ho přinesli, a já se s tím teď musím smířit. Jinak je ale ta idea s doručováním dítěte jeho rodičům hezká, ačkoli v lecčem připomíná třeba Dobu ledovou.

V každém případě snímek nahání body na vynikající, roztomile stylizované animaci, na legračních postavách, na správném timingu gagů a na tom, jak vtipně se sem tam nějaký čáp dovede zatvářit, k čemuž dochází celkem často. Vtipné Čapí dobrodružství rozhodně je a na jedno podívání zabaví, k opakovanému zhlédnutí ale příliš nevybízí. A český dabing je rozhodně ucházející.