13. 11. 2014

Jessabelle: V tváři démona (Jessabelle) – Recenze – 30%

Hlavní hrdinka jménem Jessabelle (zkráceně Jessie) je mladá, má milujícího manžela a čeká dítě. Dvě minuty po začátku filmu dojde k dopravní nehodě, manžel zemře a Jessie potratí a zlomí si obě nohy, takže je nucena zbytek filmu strávit na kolečkovém křesle. Nastěhuje se provizorně do rodného domu ke svému otci, kterého léta neviděla, do pokoje, kde zemřela její matka, když byla Jessie malá. Začne tam mít noční můry a čas od času se jí zjeví u postele odpudivě vyhlížející postava. Nalezne staré videokazety, které její matka nahrávala, když s ní byla těhotná. Zjistí, že to byla šílenkyně zahrávající si s okultismem a navštěvující černošského kněze z Haiti, který ve svém kostele vykonával voodoo obřady a podřezával kozy… Pokračovat snad nemusím, zbytek si domyslíte sami, ne?

Jessabelle: V tváři démona (Jessabelle) – Recenze

Nejprve bych vás seznámil s těmi, kdo jsou za tento snímek, který by před nějakými dejme tomu patnácti lety představoval typické video béčko, zodpovědní. Režisérem je tvůrce posledních dvou dílů Saw (tzn. šestého a sedmého dílu) a scénáristou zas autor několika dementních komedií včetně Nocí v muzeu, Ochránce a amerického remaku Taxi. S tím bohužel souvisí smutná skutečnost, že režie filmu je vyloženě ubohá, scénář neuvěřitelně líný a hloupý a ani hlavní hrdinka není moc hezká, přestože to je zrzka s hlubokým výstřihem a s plnými rty. Smutné.

Jessabelle: V tváři démona je velmi laciný horor bez počítačových triků, který se snaží diváka vystrašit těmi nejprovařenějšími způsoby (zrnící televize, předměty pohybující se samy od sebe, krev kapající z kohoutku, občasné zjevení špatně namaskované dívky se zkaženým chrupem, která párkrát znenadání začne křičet…), ale zoufale se mu to nedaří. Všechny ty pokusy vyznívají spíš nechtěně legračně. Hlavní bubák vypadá jako parodie na Samaru z Kruhu, ty retro záznamy na videokazetách jsou natočené technicky velmi špatně a neautenticky a voodoo přestalo být děsivé už někdy v osmdesátých letech. Respektive by děsivé být mohlo, ale muselo by být použito nějak invenčně – záběr na mrtvou kozu a obrazce ze suchých větviček skutečně nestačí. A stejné je to s celým filmem – režisér ani scénárista se evidentně vůbec nesnažili a na výsledku se to nutně projevilo. Jinak si nedovedu vysvětlit to, že:

·         Hlavní hrdinka se vyrovná se smrtí manžela a nenarozeného dítěte podezřele rychle.
·         Hlavní hrdinka tvrdí, že nemá kde bydlet, přestože se s manželem na začátku filmu zrovna někam stěhovali.
·         Hlavní bubák se zjevuje zcela náhodně a bez jakéhokoli systému. Občas je neviditelný, jindy zas vidět je. Někdy ho vidí jen hlavní hrdinka, jindy ho vidí i ostatní. Jednou se zjeví ve snu, podruhé v halucinaci, potřetí v reálu. Prostě zmatek.
·         Z jedné konkrétní scény vyplývá, že ty videokazety nelze zničit. Patnáct minut předtím však jedna z nich zničena byla, a to poměrně snadno.
·         Další zásadní postavou je hrdinčin bývalý spolužák ze střední, který je do ní zamilovaný. Ve filmu vystupuje jako oddaný anděl dobra a deus ex machina pokaždé, když se to zrovna hodí.
·         Nechybí povinná návštěva staré vševědoucí černošky.

Už nedávná Annabelle (podobnost názvu čistě náhodná) byla o dost slabší než žánrově příbuzné V zajetí démonů či Sinister, ale aspoň se v ní čas od času objevila hezky natočená scéna, efektní záběr či povedená lekačka. A Jessabelle je ještě o poznání slabší, protože neobsahuje ani to. Jen plytký, mdlý a po všech stránkách nevýrazný odvar již mnohokrát viděného, okoukaný z různých hororů všech možných typů, remaky japonských duchařin počínaje a snímky o sektách pořádajících podivné náboženské rituály konče. A ještě si k tomu připočtěte nic moc herecké výkony.

Na poslední chvíli se to tvůrci snaží zachránit v závěru, kde dojde k odhalení jistých skutečností (celkem snadno předem odhadnutelných) a k víceméně překvapivé pointě úplně na konci (která je dost podobná finální pointě v hororu Insidious, pokud jste ho viděli). Je to pointa vlastně docela dobrá a i slušně děsivá, avšak zatímco v Insidious z ní tvůrci vydolovali něco velmi úderného, tak Jessabelle je natolik špatně natočená, že veškerou případnou strašidelnost té pointy totálně zabíjí, tudíž vám její potenciál pravděpodobně ani nedojde. Ale i kdyby byl závěr natočen lépe, tak je to zkrátka příliš málo a příliš pozdě.