1. 11. 2018

Louskáček a čtyři říše (The Nutcracker and the Four Realms) – Recenze – 50%

Viktoriánský Londýn roku 1879, Štědrý večer. Kláře (Mackenzie Foy) a jejím sourozencům předá jejich otec předčasně dárky, které jim plánovala dát k Vánocům jejich nedávno zesnulá matka. Klářiným dárkem je zamčená skříňka, k níž ale chybí klíč – ten má získat jako dárek až na vánočním plese, jehož se s rodinou účastní, avšak těsně než jej ukořistí, projde skrz dveře do pohádkového království, v němž její matka kdysi zastávala pozici královny, což z Kláry činí princeznu. Království sestává z královského paláce a čtyř říší (říše květin, sněhových vloček, sladkostí a zábavy), jimž by měli svorně vládnout jejich čtyři regenti (mimo jiné Keira Knightley). Regentka říše zábavy (Helen Mirren) se však po královnině odchodu vzbouřila, odešla od ostatních a nyní ze své zpustošené země zanáší spolu se svou myší armádou do zbytku království strach. A právě v jejím držení se ocitá Klářin klíč…

Louskáček a čtyři říše (The Nutcracker and the Four Realms) – Recenze
Zdroj fotek: falcon.cz

Louskáček je postava z pohádkového příběhu Louskáček a Myší král (1816) německého spisovatele Ernsta T. A. Hoffmana, který později převyprávěl Alexandre Dumas starší ve své knize Louskáček (1844). Obě díla pak posloužila v roce 1892 ke vzniku divadelního baletu, k němuž složil hudbu Petr Iljič Čajkovskij – a některé jeho skladby či melodie jsou dodnes všeobecně známé i mimo baletní kruhy:



Film Louskáček a čtyři říše je novou pohádkou studia Disney, která je adaptací původní Hoffmanovy povídky, až na to, že její děj byl zásadně změněn. Samozřejmě byly zachovány mnohé motivy, postavy a námět, vše ostatní si ale filmaři přizpůsobili k obrazu svému, přičemž výsledek působí z hlediska příběhu jako zimní variace na Burtonovu Alenku v říši divů. Vizuálně zas snímek odpovídá Disneyho novějším hraným předělávkám jeho animovaných klasik, jako byla Popelka nebo Kráska a zvíře.

Na výsledné podobě děje se nicméně podepsalo to, že film začal režírovat nejprve Lasse Halström (Pravidla moštárny, Psí poslání), leč v průběhu natáčení produkci opustil a nahradil ho Joe Johnston (Jurský park 3, Captain America: První Avenger) a spolu s nimi se vyměnili i scenáristé. Následkem toho film obsahuje řadu postav a elementů, ze kterých přímo čiší, že měly mít původně nějakou zásadnější roli, leč zbyla z nich ohlodaná a nesmyslná torza.

V původní pohádce je například Louskáček hračkou, kterou hlavní hrdinka (v knížce se jmenuje Marie) dostane k Vánocům – jde o louskáček na ořechy ve tvaru vojáka s velkými zuby. Když pak Marie usne pod vánočním stromkem, Louskáček ožije, provede ji kouzelnou zemí, s její pomocí a s pomocí ostatních hraček porazí proradného Myšího krále a nakonec se změní ve skutečného člověka a s Marií se ožení. Ve filmu nic z toho není – Klára potká Louskáčka poprvé až v té kouzelné zemi, udělá si z něj osobní stráž a to je celé, takže vůbec není zřejmé, proč se film jmenuje po něm, tedy kromě toho, že jde o populární značku. Všichni ho oslovují „Louskáčku“, aniž by měl velké zuby a aniž by cokoli louskal (a hraje ho černošský herec Jayden Fowora-Knight).

Louskáček a čtyři říše (The Nutcracker and the Four Realms) – Recenze

A dala by se nalézt spousta dalších podivností:

  • Postava, kterou hraje Helen Mirren, se jmenuje Perníkářka, ovšem aniž by měla cokoli společného s perníkem.
  • Krátce po vstupu Kláry do království jí jsou představeny dvě komediální postavy hradních strážců, kteří se pak náhodně mihnou jen v dalších dvou krátkých scénách, ale ani v těch neudělají ani neřeknou nic zajímavého nebo podstatného. Obecně jsou zcela zbyteční.
  • Co se pohádkového království týče, tak většina filmu se odehrává jen v královském paláci a ve zdevastované říši zábavy. Ve zbylých třech říších hlavní hrdinka stráví nanejvýš pár vteřin. Dva méně výrazní ze čtyř regentů (tedy ne Keira Knightley ani Helen Mirren) jsou zbyteční a příběhu v ničem nepřispívají.
  • Myši se ve filmu umí pohybovat v hejnech a složit tak ze svých těl jednu velkou myš, což je docela působivý nápad, ale je to bohužel nepříliš využito.
  • V jednu chvíli je hlavní hrdinka spolu s dalšími postavami uvězněna ve věži, v níž jejich věznitel zapomněl otevřené okno a dlouhý provaz…

A pak ještě jedna zásadní věc. Obyvatelé pohádkového království pravděpodobně vznikli tím způsobem, že Klářina matka (která se vyznala ve fyzice, mechanice předmětů a vynalézání, což po ní Klára zdědila) sestrojila vynález, který umí zvětšovat a oživovat panenky a vojáčky (a z myší na klíček dělat opravdové myši). Píšu pravděpodobně, protože ve filmu to není řečeno a ani naznačeno a jde čistě o mou interpretaci na základě motivů, které se ve snímku vyskytují. Každopádně nefunguje interpretace Alenky v říši divů, a sice že se to vše hlavní hrdince jen zdá, nebo že si to představuje, protože o existenci království ví kromě Kláry ještě její strýček (Morgan Freeman), což je postava z reálného světa. O tom, jak vzniklo to království (jestli ho třeba stvořil ten strýček ve svých hodinách, což by docela dávalo smysl), ve filmu nepadne ani slovo.

Každopádně je docela problém, když se v pohádkovém světě s nějakou takovouto pozoruhodnou mytologií odehrává nějaký příběh, aniž by však padla byť jediná zmínka o té mytologii. Takhle totiž divákovi nezbývá než si zbytečně lámat hlavu například nad tím, proč se po královském paláci válí krabice s myškami na klíček, když nejsou k ničemu využity. Místo toho filmaři servírují relativně standardní fantasy pohádku o tom, jak se hlavní hrdinka snaží nastolit v království mír, získat klíč k dárku od matky a naučit se věřit v sebe sama.

Louskáček a čtyři říše (The Nutcracker and the Four Realms) – Recenze Pochválit lze tvůrce alespoň za to, že se úspěšně pokusili natočit to všechno tak, aby to bylo audiovizuálně opravdu hezoučké. Pohádkové exteriéry jsou sice na sto honů plně digitální, ale všechno je krásně barevné a triky jsou perfektní. Výprava byla evidentně velmi nákladná, kostýmy jsou úžasné, stejně tak zajímavý make-up stylizovaných pohádkových postav. Hudba Jamese Newtona Howarda je skvělá a výborně variuje to, co složil pro balet Čajkovskij. I ten balet je přítomný, když se během oslav příchodu Kláry do království odehraje na její počest baletní představení. Naopak z herců je dobrá akorát Mackenzie Foy v hlavní roli, všichni ostatní jsou totiž zajímaví spíš svým vzezřením než hereckým výkonem. Morgan Freeman a Helen Mirren jsou navíc ve filmu bohužel sotva pár minut.

Obrazově a hudebně jde tudíž o velice příjemný zážitek, i magicky-vánoční atmosféra je vydařená a je vidět, že film stál dost peněz. Jen je škoda, že všechny ty prostředky, práce a kreativita byly vloženy do nepříliš nápaditého, mimořádně divně vystavěného a relativně tuctového příběhu, který obstojí jen jako naparáděná pohádka pro malé děti, které nad tím určitě nebudou tolik přemýšlet, a bude jim stačit, že v tom je hodně barev a roztomilých myšiček.

P.S. Film je uváděn do kin s titulky i s dabingem (3D verze pouze s dabingem). Dabing je vcelku dobrý, až na postavu Keiry Knightley, která je namluvená fistulí. On sice existuje důvod, proč tomu tak je, ale to úplně nezmírňuje to, že dá práci to vydržet.

P. P. S. Oficiálně jsem to nikde nenašel, ale ledacos by nasvědčovalo tomu, že film je ve skutečnosti POKRAČOVÁNÍM té původní Hoffmanovy pohádky, nikoli její adaptací. Např. Klářina matka se jmenuje Marie - stejně jako hlavní hrdinka v Hoffmanově knize. To by asi ledacos vysvětlovalo, akorát je tedy zřejmě potřeba znát tu knihu...




Žádné komentáře:

Okomentovat