16. 2. 2019

Všichni to vědí (Todos lo saben) – Recenze – 60%

Íránský režisér Asghar Farhadi, tvůrce oscarových filmů Klient a Rozchod Nadera a Simin, už před lety vícekrát expandoval na evropskou půdu se snímky natáčenými v koprodukci s Itálií či Francií. Jeho nejnovější počin Všichni to vědí je však již čistě evropskou záležitostí, a to převážně španělskou – natáčenou ve španělštině a s nejžádanějšími španělskými herci v hlavních rolích. Asghar Farhadi je zároveň autorem scénáře, přesto film Všichni to vědí připomíná jeho předchozí íránskou tvorbu jen částečně.
 
Všichni to vědí (Todos lo saben) – Recenze
Zdroj fotek: aerofilms.cz

Děj spočívá v tom, že hlavní hrdinka Laura (Penélope Cruz) přilétá se svým synem a dospívající dcerou z Argentiny na španělský venkov na svatbu, kde se po letech setkává se zbytkem své rodiny a s dávnou láskou Pacem (Javier Bardem), zatímco její manžel (Ricardo Darín) zůstal kvůli práci v Argentině. Během svatebního večírku však dojde ke zmizení Lauřiny dcery – a nedlouho poté se ozvou únosci se žádostí o výkupné. Rodina se rozhodne nekontaktovat policii a raději se spolehnout na Pacova dávného kamaráda, bývalého policejního vyšetřovatele, zatímco Paco, majitel rozlehlých vinic, začne dávat dohromady peníze na zaplacení výkupného.

K této patálii s únosem nicméně dojde až po zhruba čtyřiceti minutách, přičemž do té doby probíhá na plátně akorát úmorně zdlouhavá sekvence svatby a následných bujarých oslav, při nichž se hlavní hrdinové setkávají s nejrůznějšími příbuznými a nezávazně s nimi nepříliš zajímavě hovoří o všem možném, na co pak zbytek filmu navazuje jen minimálně. I přes svou mimořádnou délku však tato úvodní pasáž selhává v tom jediném, co měla za úkol, a sice dostatečně představit všech přibližně patnáct relevantních postav, které následně mají i v pozdějším dění relativně důležitou roli, a jejich vzájemných příbuzenských vztahů (které vám začnou pořádně docházet až v průběhu dalších událostí).

Všichni to vědí (Todos lo saben) – Recenze

Následná kriminální zápletka připomíná svým provedením nějakou detektivku od Agathy Christie, akorát bez detektiva, a slouží v podstatě jako pouhá záminka pro rozehrání takřka telenovelového dramatu, v němž se řeší především vztahy a dávné rodinné křivdy. Ve zbytku filmu se totiž hrdinové hlavně rýpou ve své minulosti a spíš řeší odkrývání různých rodinných tajemství, než aby se vyšetřoval únos a pátralo se po pachatelích. Laura přitom hodně naříká a brečí (intenzivní výkon Penélope Cruz je v tomto ohledu místy až na hranici dryáčnického přehrávání, jinak je ale samozřejmě skvělá), atmosféra pomalu čím dál tím víc houstne a průběžně dochází k různým odhalením a konfrontacím, z čehož lze místy jednoznačně poznat Farhadiho rukopis, akorát aplikovaný na jinou kulturu, než na íránskou.

Neznalost totožnosti únosců pak do snímku sice přináší určité napětí a nejistotu, v závěru se však přesto nelze ubránit zklamání z poněkud banálního vyvrcholení, neuspokojivého jak v rovině kriminální, završené nepřekvapivě a neintenzivně, tak v rámci oněch rodinných a vztahových odhalení, z nich to největší se dá snadno a s velkým předstihem odhadnout předem.

Všichni to vědí je nadprůměrný film, a to hlavně díky výtečným hercům a řadě emocionálně funkčních a dobře natočených scén, ale na poměry schopností Asghara Farhadiho, jež prokázal ve svých starších filmech, je to přeci jen kvalitativně o něco nižší liga. A rozhodně očekávejte spíš drama, než napínavý thriller nebo detektivku.




Žádné komentáře:

Okomentovat