26. 2. 2014

Kandidát – Recenze – 50%

Slovenský film natočený ve spolupráci s ČR podle stejnojmenné, dva roky staré knižní předlohy, podle scénáře od autorů knihy, v režii debutujícího režiséra.

Prakticky jde o satiru na reklamní kampaně, manipulaci s veřejností, politiku, média, boháče a reklamní agentury. Majitelem jedné takové je dravý podnikatel Adam Lambert (patrně hlavní hrdina), který dostane zakázku zviditelnit v nadcházejících prezidentských volbách naprosto neznámého člověka. Lambert se ale rozhodne udělat z něj přímo prezidenta…

Kandidát

Co vás trkne už od prvních sekund filmu, je jeho vizuální styl. Co se technické a řemeslné realizace týče, tak ta je na poměrně vysoké úrovni, alespoň co do střihu, kamery či svícení. Kandidát má relativně zběsilé tempo, díky kterému se divák téměř nemá šanci nudit, pořád se v něm něco děje a ještě je to díky vizuálu zajímavé na dívání. Místy se tvůrci dokonce snažili o sekvence podobné stylu Tonyho Scotta nebo Davida Finchera, ovšem důležité je zvýraznit pojem „místy“. V rámci zbytku filmu totiž působí tyto scény (např. úvod) jako brutální overkill, kdy se divákovi dostane v extrémně rychlém střihu značného množství informací, které nestihne ani pořádně zaznamenat, natož zpracovat. V některých momentech je to až k smíchu tím, jak je to přehnaně cool za každou cenu.

Je s podivem, že když už si tvůrci dali takovou práci v některých technických aspektech, tak v jiných ohledech je Kandidát velmi zanedbaný. Např. Lambert, kterého hraje slovenský herec Marek Majeský, je nadabován do češtiny a zní to opravdu strašně. Velmi strašně. Jindy zas chvílemi není rozumět, o čem si postavy povídají (např. rozhovor v autě na začátku filmu).

Politicko-reklamní satira celkem funguje a je inteligentní, ne jako v Ulovit Miliardáře. Způsob, jakým se snaží zaměstnanci Lambertovy agentury propagovat u slovenského národa anonymního kandidáta a vytvářet pro něj prezidentskou kampaň, je celkem vtipný a je z něj poznat, že tvůrci filmu se vyznají v reklamním prostředí. Oproti tomu je značně nadbytečná souběžná vedlejší dějová linie dvou hackerů, kteří mají Lamberta a všechny jeho známé napíchnuté (mají mikrofony a skryté kamery všude, včetně jeho mobilních telefonů a bydliště) a celé dny ho sledují a nepozorovaně pronásledují. Nejenže symbolizují Velkého bratra a snahu tvůrců kritizovat přílišné nahlížení do osobního soukromí lidí, ale ještě navíc symbolizují vztahy mezi Čechy a Slováky (jednoho hraje Slovák Michal Kubovčík, druhého Čech Michal Dlouhý). Jejich existence ve filmu nemá příliš opodstatnění a jejich scény nejsou nijak zvlášť zajímavé v jakémkoli smyslu. Pozorují na monitorech Lamberta a odposlouchávají ho, občas řeknou něco filozofického nebo nějaký vtip, ale zcela nefungují jako postavy, neexistuje totiž žádná motivace k tomu, co dělají (proč se schválně uvrhávají do situací, které by je mohly prozradit, atd.). Navíc zanášejí do filmu nadbytečné motivy, kvůli nimž pak Kandidát působí jako příliš velké sousto ukousnuté filmaři, kteří neměli dost zkušeností ani kapacitu na to, aby všechny ty motivy a témata dokázali pořádně rozvést a dát jim dostatečnou pointu.

Kandidát

Lambert nefunguje moc dobře jako hlavní hrdina, protože to je arogantní a extrémně nesympatický hajzl s obrovskými ambicemi a ještě mnohem větším egem. Ženu má bůhví kde a čas tráví hlavně s milenkou z řad svých zaměstnankyň, přičemž je tak nechutně bohatý, že si může dovolit jen tak kupovat své sekretářce diamantové náušnice. Zřejmě jde o záměr a i tato postava je satirickým nastavováním zrcadla vysoce postaveným manažerům, majitelům reklamních agentur apod., ale nebylo mi příjemné se na takovou postavu dívat.

Jako thriller film nefunguje, protože kriminální zápletka je v něm příliš neznatelná a upozaděná právě na úkor satiry všeho možného, až by se dalo mluvit o překombinování, a zároveň je dramaturgicky velmi nedotažená. Kandidát je bizarní a zvláštní film se strukturou hustého guláše, do kterého se podařilo přimíchat pár zajímavých myšlenek a pár zajímavých herců. Kdybyste z něj vystřihli náhodnou minutu, byla by z toho slušná reklama na značkové oblečení/boty/alkohol/mobilní telefony, jako film ovšem trpí celou řadou závažných nedostatků.

 P.S: Na konci závěrečných titulků je věta, že „Tento film věnoval Fondu české kinematografie částku 10 000 Kč“, čemuž jsem se zasmál z celého snímku zdaleka nejvíc. A tomu, že v něm hraje Miloš Zeman.



Žádné komentáře:

Okomentovat